Teoria literatury 3221-S2-FBA-TL11
Zagadnienie literackości (obszary wchodzące w zakres teorii literatury, Różne szkoły pojmowania teorii literatury, teoria a historia literatury i krytyka literacka)
Struktura ontologiczna i status ontologiczny literackiego dzieła sztuki.
Semiotyka dzieła. Model literackiej komunikacji, semiotyczne koncepcje interpretacyjne.
Pojęcie naśladowania; rozróżnienie mimesis i diegesis.
Fikcyjność i zagadnienie przedstawiania. Pojęcie odwzorowania rzeczywistości i realizmu, wtórnego modelowania świata przedstawionego. Fikcja literacka jako konstytutywna cech dzieła
Funkcjonowanie języka w literackim dziele sztuki. Elementy struktury wypowiedzi literackiej, modelowanie wypowiedzi.
Elementy genologii.
Retoryka (figury stylistyczne) w zestawieniu z poetyką; pojęcie liryczności.
Dramat w kontekście teorii komunikacji; język performatywny w dramacie, teatralna i literacka teoria dramatu.
Pojęcie narracji. Model sytuacji narracyjnej.
Elementy teorii narracji; poetyka opowieści.
Czas i przestrzeń dzieła literackiego.
Nakład pracy studenta:
30h uczestnictwo w zajęciach
45h przygotowanie do zajęć, w tym przeczytanie zadanych tekstów
15h przygotowanie do egzaminu
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna:
w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań literaturoznawczych
w pogłębionym stopniu terminologię literaturoznawczą, także z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
w pogłębionym stopniu właściwe różnym szkołom badawczym zasady interpretacji wytworów kultury
w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty
Student potrafi
formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach
w pogłębionym stopniu właściwe różnym szkołom badawczym zasady interpretacji wytworów kultury
w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty
Student jest gotów:
formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach
formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje zagadnieniei z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę, podaje różne stanowiska badawcze. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje zagadnienie, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizęi. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje zagadnienie, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli, wskazuje jedynie konstytutywne cechy. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Literatura
1. R. Wellek, A. Warren, Teoria literatury, tłum. M. Żurowski, Warszawa 1976.
2. J. Culler, Teoria literatury, tłum. M. Bassaj, Warszawa 1998.
3. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
4. R. Ingarden, Szkice z filozofii literatury, Kraków 2000.
5. A. Compagnon, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, tłum. T. Stróżyński, Gdańsk 2010.
6. D. Korwin-Piotrowska, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.
7. T. Eagleton, Teoria literatury. Wprowadzenie, tłum. B. Baran, Warszawa 2015.
8. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008
9. Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Kraków 2006.
10. Problemy teorii literatury, S. 1–4., Wrocław 1987-1998 [wydania późniejsze].
11. Sztuka interpretacji, wybór i opracowanie H. Markiewicz, Kraków 1971-1973, t. I-II.
12. Teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. S. Skwarczyńska, Kraków 1965-1986, t. I-VI.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: