Wstęp do literaturoznawstwa 3221-S1-FBA-WL11
W ramach przedmiotu rozpatrywane są wybrane zagadnienia nauki o literaturze ze szczególnym uwzględnieniem stylistyki i wersyfikacji. Ponadto zajęcia koncentrują się na zrozumieniu głównych tendencji literaturoznawstwa XX wieku: formalizmu, nowej krytyki, teorii językowych i semiotycznych, teorii socjologicznych, psychoanalizy, teorii czytelniczkich (teorii fenomenologicznej, hermeneutycznej i dekonstruktywistycznej), a także teorii post-kolonialnych i feministycznych. Uzupełnieniem wiadomości z dziedziny genologii jest omówienie kryteriów podziału na rodzaje i gatunki literackie, rozwiązanie trudnych kwestii systematyzacji gatunkowej. Szczególny nacisk kładzie się na praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu poetyki (interpretacja i analiza utworu)
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AbsolwentStudent- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań
literaturoznawczych (K1_W02),
- zaawansowanym stopniu terminologię literaturoznawczą (K1_W04)
-w zaawansowanym stopniu proces historycznoliteracki oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój (K1_W07)
- w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty(K1_W10)
- w zaawansowanym stopniu teorie i koncepcje z zakresu historii idei (K1_W12)
Student potrafi:
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze (K1_U03)
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji(K1_U05)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście(K1_U06)
- merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym(K1_U08)
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K1_U15)
Student jest gotów do:
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01)
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K1_K02)
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej (K1_K04)
Kryteria oceniania
Końcowa praca pisemna dotycząca analizy tekstu literackiego w formie eseju.
Progi procentowe niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen:
3.0 - od 50%
3.5 - od 60%
Student: w ograniczonym zakresie charakteryzuje zagadnienie, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli, wskazuje jedynie konstytutywne cechy.
4.0 – od 70%
4.5 – od 80%
Student: charakteryzuje zagadnienie, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę. Tekst ma charakter logiczny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
5.0 - from 90%
Student: charakteryzuje zagadnieniei z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę, podaje różne stanowiska badawcze. Tekst ma charakter logiczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną
5! – student pokazuje wiedzę i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do innych dzieł literatury światowej.
Zaliczenie w drugim terminie odbywa się w/g tych samych zasad.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
2 ECTS Wykład – 30 h
Przygotowanie do pracy zaliczeniowej – 30 h
Literatura
1. Dobie, A. Theory into Practice: An Introduction to Literary Criticism. Wadsworth Publishing, Belmont 2014.
2. Booth W.C., Rodzaje narracji, "Pamiętniki Literackie" 1971, z. 1. 3. Chrząstkowska B., Wysłouch S., Poetyka stosowana, Warszawa 1987.
4. Dłuska M., Próba teorii wiersza polskiego, Kraków 1980.
5. Dłuska M., Wiersz [w:] Problemy teorii literatury, oprac. H. Markiewicz, Wrocław 1969.
6. Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, Warszawa 1991.
7 Markiewicz H., Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1980.
8. Miodońska-Brookes E., Kulawik A., Tatara M., Zarys poetyki, Warszawa 1978.
9. Handke, R.Poetyka dzieła literackiego, PWN, Warszawa, 2008.
10. Eagleton, T. Teoria literatury. Wprowadzenie, Aletheia, Warszawa 2015
11. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
12 Mitosek Z., Teorie badań literackich, Warszawa 2004.
13. Kaniewska B., Legeżyńska A., Teoria literatury. Skrypt dla studentów, Poznań 2002.
14. Słownik wiedzy o literaturze, pod red. Cudak R., Pytasz M., Katowice 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: