Nauka języka białoruskiego IV 3221-S1-FBA-NJBIV22
Na zajęciach rozwijana jest umiejętność prawidłowego wykorzystania białoruskich struktur gramatycznych w oparciu o rozbudowane teksty (na przykład fragmenty powieści, artykuły publicystyczne, foldery reklamowe, strony internetowe). W odniesieniu do gramatyki nacisk kładziony jest szczególnie na takie zagadnienia jak: konstrukcja zdań prostych i złożonych, wykorzystywanie form imiesłowowych, odmiana przymiotników dzierżawczych, konstrukcje syntaktyczne liczebnik + rzeczownik oraz sposoby odmiany i wykorzystania wybranych czasowników (określających na przykład różne rodzaje spędzania wolnego czasu). Szerzej omawiane i ilustrowane są także problemy synonimiczności, antonimiczności i homonimii w języku białoruskim. Dla usprawnienia studenckich umiejętności komunikacyjnych prezentowane są także wybrane konstrukcje leksykalne, takie jak chwareć na szto? / czym?, leki ad hrypu, czy sposoby wyrażania celu.
Poszczególne zagadnienia gramatyczne oraz zaawansowane problemy ortograficzne, takie jak pisownia przymiotników złożonych, prezentowane są na podstawie dłuższych tekstów pisanych (najczęściej o charakterze publicystycznym – artykułów, reportaży, folderów reklamowych, recenzji). W ten sam sposób prezentowany jest także studentom materiał leksykalny obejmujący następujące zagadnienia: kondycja fizyczna i psychiczna człowieka (zdrowie, system opieki zdrowotnej, rodzaje chorób, pielęgnacja ciała, horoskopy), środowisko naturalne (klimat, wpływ pogody na człowieka, wpływ człowieka na środowisko, ekologia, organizacje ekologiczne), polskie i białoruskie organizacje pozarządowe, dom (planowanie zakupu i budowy, wyposażenie domu, pożyczki bankowe, ogród, sąsiedztwo), wypoczynek (miejscowości wypoczynkowe, telewizja, kino, teatr, cyrk, rodzaje filmów, działalność biur turystycznych).
Zdobywaną w toku nauki wiedzę studenci ćwiczą poprzez: prowadzenie dyskusji (z wcześniejszym przygotowaniem argumentacji), przygotowywanie ustnych wystąpień dotyczących wybranych problemów, przygotowywanie prac pisemnych (recenzji, opisów miejsc), recenzowaniem (ustnym i pisemnym) wybranych artykułów prasowych itp.
BLOKI TEMATYCZNE:
Kultura
Kino, teatr, telewizja.
Prasa i literatura.
Rozrywka.
Różne konstrukcje wyrażające opinię.
Wyrazy poboczne i wtrącone (moim zdaniem).
Zapożyczenia.
Rodzaj wyrazów zapożyczonych.
Leksyka nieodmienna.
Współczesna białoruska kultura.
Pisanie recenzji.
Klimat
Pogoda, prognoza pogody.
Klimat, zmiany klimatyczne.
Ekologia.
Środowisko naturalne.
Pisownia przymiotników i rzeczowników złożonych (razem, oddzielnie, przez łącznik).
Pisownia przysłówków (razem i osobno).
Zdania bezosobowe.
Białoruska przyroda.
Życie w mieście i na wsi
Budowa/kupno domu/ mieszkania.
Meble – powtórzenie. Planowanie dekoracji wnętrz.
Rodzaje domów.
Życie nocne w mieście.
Hodowla zwierząt i roślin.
Przymiotniki dzierżawcze.
Odmiana nazw małych istot.
Zakup nieruchomości na Białorusi.
Ogłoszenia kupna/sprzedaży/wynajęcia nieruchomości.
Życie w Mińsku.
Internet
Smartfony, internet, słownictwo komputerowe.
Białoruski slang komputerowy.
Narkamauka i taraszkiewica.
Trasianka.
Media internetowe.
Kontakty wirtualne – praca, związki i przyjaźnie w formie zdalnej.
Poznawanie ludzi przez internet.
Zapożyczenia – typy, rodzaj i odmiana.
Skróty i skrótowce – tworzenie i określanie rodzaju.
Leksyka nieodmienna.
Białoruskie media internetowe.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 120 godz. ECTS: 6, w tym:
Udział w zajęciach 120 godz. - 4 ECTS
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć) : 40 godz. i przygotowanie do egzaminu 20 godz. - 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu:
- białoruską terminologię filologiczną (S1_W10)
Student potrafi:
- rozpoznać struktury językowe i dokonać ich oceny pod względem poprawności (S1_U10),
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie filologii białoruskiej (S1_U20),
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (S1_U22),
- ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy i doskonalenia umiejętności (S1_U25)
Student jest gotów do:
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu filologa (S1_K01)
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do egzaminu końcowego:
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych;
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami indywidualnymi i grupowymi.
- uzyskanie zaliczenia u wszystkich wykładowców prowadzących zajęcia NJB IV.
Egzamin składa się: z części pisemnej i ustnej:
- część pisemna (test gramatyczno-leksykalny oraz zadanie tłumaczeniowe i wypracowanie na jeden z trzech tematów do wyboru) –
kryteria: znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii.
test - skala ocen:
99 – 100% - 5! (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)
Wypracowanie - kryteria:
a/ zgodność z tematem,
b/ zgodność z wymaganą formą,
c/ kompozycja,
d/ objętość pracy,
e/ bogactwo językowe,
f/ poprawność językowa
- część ustna/ kryteria:
a/ skuteczność komunikacyjna (student rozumie rozmówcę, adekwatnie odpowiada na pytania i formułuje odpowiedzi, ma świadomość najważniejszych konwencji grzecznościowych);
b/ płynność wypowiedzi;
c/ poprawność użycia struktur gramatycznych;
d/ użycie właściwego słownictwa e/ poprawność wymowy i intonacji.
Egzamin obejmuje zagadnienia z zakresu czterech bloków tematycznych.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego jest zaliczenie egz. pisemnego. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny w części pisemnej i ustnej.
Ocena końcowa z egzaminu składa się z komponentów:
Ocena egz. pisemnego 50% + ocena egz. ustnego 50% = ocena końcowa z egzaminu
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
1. Філіновіч А., Беларуская мова. Дапаможнік для студэнтаў беларускай філалогіі. Курс 2, Беласток 2007.
2. Рамза Т., Беларуская мова? З задавальненнем!, Мінск 2010.
3. Kлябанаў Д., Крок да кроку знаёмімся з Беларуссю: мова, культура, краязнаўства = Krok po kroku poznajemy Białoruś: język, kultura, krajoznawstwo, Kraków 2010.
4. Michalska U., Rozmówki polsko-białoruskie, Warszawa 2016.
5. Jasińska-Socha T. (przy współpracy T. Chylak-Schroeder i J. Głuszkowskiej-Babickiej), Język białoruski (poziom podstawowy i średniozaawansowany), pod red. R. Kalety, Warszawa 2017.
6. Aktualne gazety i czasopisma białoruskie.
7. Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: