Praktyczna nauka języka białoruskiego III 3221-S1-0PB21C
Program zajęć obejmuje takie zagadnienia gramatyczne, jak: koniugacja czasowników (w tym czasowników ruchu), rodzaje i użycie w zdaniach przysłówków, konstrukcje przyimkowe, tryb przypuszczający, zaimki dzierżawcze, wykorzystanie form narzędnikowych w różnego rodzaju wyrażeniach, przymiotniki z sufiksem -awat.
Swoją wiedzę z zakresu gramatyki studenci ćwiczą między innymi poprzez prowadzenie rozbudowanych rozmów i dyskusji. Dla ulepszenia możliwości komunikacyjnych studentów w języku białoruskim podczas zajęć omawiane są także typowe sposoby wykorzystywania języka w życiu codziennym, takie jak: sposoby pytania o drogę, możliwości zamawiania i kupowania towarów, sposoby wyrażania miar i wag, czy sposoby wyrażania marzeń i pragnień.
Dla usprawnienia umiejętności językowych studentów prezentowane im są teksty (mówione i pisane) dotyczące: życia zawodowego (dziedziny pracy, miejsca pracy, sposoby określania zawodów, organizacja pracy – wyposażenie biura itp., emerytury i renty), transportu (rodzaje i środki komunikacji), handlu (typy sklepów i rodzaje produktów) i usług (restauracje, banki, hotele, poczta). Studenci analizują także (pod względem językowym i merytorycznym) sposoby pisania ogłoszeń i życiorysów i konstruują je samodzielnie.
Podczas zajęć podkreślany i ilustrowany przykładami jest także problem wieloznaczności wypowiedzi oraz problemy ekwiwalencji w języku polskim wybranych leksemów i białoruskich konstrukcji językowych.
BLOKI TEMATYCZNE:
BLOK I
1. Praca – dziedziny pracy, miejsce pracy.
2. Zawody – sposoby określania nowych zawodów.
3. Konstrukcje gramatyczne z czasownikiem pracawać – przyimkowe i bezprzyimkowe.
4. Zatrudnienie – sposoby zatrudniania.
5. Pisanie ogłoszeń i CV.
6. Bezrobocie – zasiłek.
7. Koniugacja czasowników.
8. Organizacja pracy (biuro, wyposażenie, technika komputerowa).
9. Emerytury i renty.
10. Leksyka terminologiczna.
BLOK II
1. Transport, komunikacja.
2. Rodzaje transportu: lądowy, lotniczy, wodny.
3. Komunikacja miejska.
4. Prywatne środki transportu.
5. Konstrukcje gramatyczne z czasownikiem jechać.
6. Odmiana czasowników ruchu.
7. Czynność zwykła i wielokrotna wyrażana przez czasowniki ruchu.
8. Użycie przysłówków w zdaniach określających sposoby przemieszczania się.
9. Sposoby pytania o drogę.
10. Leksyka nieodmienna.
BLOK III
1. Zakupy. Handel.
2. Możliwości zamawiania i kupowania towarów.
3. Miary i wagi – sposoby wyrażania: dokładnych i przybliżonych miar i wag różnych towarów.
4. Typy sklepów.
5. Rodzaje towarów w sklepach – odzież, obuwie, galanteria, biżuteria, kosmetyki.
6. Konstrukcje z przyimkiem dla: łak dla wałos.
7. Przymiotniki z sufiksem -awat. Ekwiwalenty w języku polskim.
8. Odmiana czasowników (dokonanych i niedokonanych) związanych z handlem.
9. Wyrażanie pragnień i zamierzeń: ja chaczu – mnie choczacca.
10. Wieloznaczność wypowiedzi.
BLOK IV
1. Usługi.
2. Zakłady zbiorowego żywienia. Restauracje.
3. Tryb przypuszczający: ja wypiła b.
4. Odmiana czasowników określających jedzenie.
5. Rzeczownikowe konstrukcje z Instr.: kawa z małakom
6. Konstrukcje czasowe za + Instr.: za abiedam.
7. Banki, usługi bankowe. Rodzaje kart.
8. Hotele, motele.
9. Poczta, telegraf, telefon, listy (rodzaje listów, wzorce zwracania się na początku, adresowanie)
10. Konstrukcje z przyimkiem pa: razmaulać pa telefonie.
11. Zaimki dzierżawcze.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Nakład pracy studenta:
120 godz. - zajęcia w sali, 4 ECTS;
15 godz. - przygotowanie bieżące, 1.5 ECTS;
15 godz. - przygotowanie do zaliczenia, 0.5 ECTS.
RAZEM: 5 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu:
białoruską terminologię filologiczną (S1_W10)
Student potrafi:
rozpoznać struktury językowe i dokonać ich oceny pod względem poprawności (S1_U10),
porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie filologii białoruskiej (S1_U20),
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (S1_U22),
ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy i doskonalenia umiejętności (S1_U25)
Student jest gotów do:
prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu filologa (S1_K01)
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do zaliczenia końcowego:
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami indywidualnymi i grupowymi
Zaliczenie składa się z części pisemnej - testu gramatyczno-leksykalnego oraz zadania tłumaczeniowego, a także części ustnej.
kryteria: znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii
test:
99 – 100% - 5! (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)
Ocenę końcową stanowi: 50% oceny z zajęć + 50% oceny końcowej z testu.
Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach.
Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same.
Literatura
1. Філіновіч А., Беларуская мова. Дапаможнік для студэнтаў беларускай філалогіі. Курс 2, Беласток 2007.
2. Рамза Т., Беларуская мова? З задавальненнем!, Мінск 2010.
3. Kлябанаў Д., Крок да кроку знаёмімся з Беларуссю: мова, культура, краязнаўства = Krok po kroku poznajemy Białoruś: język, kultura, krajoznawstwo, Kraków 2010.
4. Michalska U., Rozmówki polsko-białoruskie, Warszawa 2016.
5. Jasińska-Socha T. (przy współpracy T. Chylak-Schroeder i J. Głuszkowskiej-Babickiej), Język białoruski (poziom podstawowy i średniozaawansowany), pod red. R. Kalety, Warszawa 2017.
6. Aktualne gazety i czasopisma białoruskie.
7. Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: