Historia literatury białoruskiej XX wieku (lata 60.-90.) 3221-S1-FBA-HLB32
Na zajęciach rozpatrywane są procesy historycznoliterackie obecne na Białorusi w latach 70.-90. XX wieku. Pod uwagę brany jest zarówno rozwój gatunkowy literatury (szczególnie bajek i różnych gatunków prozatorskich), rozwój poetyki (poszczególne tendencje romantyczne, realistyczne i modernistyczne), jak i zmiana sposobu postrzegania rzeczywistości przez ówczesnych twórców. Znaczna część konwersatorium poświęcona jest dynamicznemu rozwojowi prozy białoruskiej, w szczególności omawiana jest historyczna proza Uładzimira Karatkiewicza („Parom na burnaj race", "Czorny zamak Alszanski”), psychologiczna proza wojenna Wasila Bykawa („Znak biady”, „Pakachaj mnie, sałdacik”) oraz oparta na faktach proza Alesia Adamowicza ("Chatynskaja apowieść"), socjologiczna proza Iwana Mieleża („Zawiei, śnieżań”) i Wasila Bykawa ("Abława"), biograficzna proza Alaksiaja Karpiuka („Danuta") i Kastusia Akuły ("Hfrawatka"), oraz poetycka proza Michasia Stralcowa („Adzin Łapać, adzin czuń”, „Smalennie wiepruka”, „Siena na asfalcie”), dramaturgia Alaksieja Dudarawa ("Wieczar"), poezja Pimiena Panczanki, Niła Hilewicza, Ryhora Baradulina, Jauhenii Janiszczyc, Alesia Razanawa. Poruszana jest także problematyka zmiany podejścia i rozumienia komunizmu (krytyka kolektywizacji, zmiana rzeczywistości po XX Zjeździe KPZR). Omawiane są przemiany zachodzące w krótkich formach prozatorskich (bajkach i opowiadaniach), nowe tematy pojawiające się w literaturze (zagadnienia ekologiczne - Iwan Ptasznikau, "Lwy", zagadnienia krytycznoliterackie – eseje Michasia Stralcowa i Barysa Saczanki).
Nakład pracy studenta:
30 godzin - 1 pkt ECTS udział w wykładzie
30 godzin - 1 pkt ECTS udział w ćwiczeniach
45 godzin - 1,5 pkt ECTS przygotowanie do zajęć
15 godzin - 0.5 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K1_W02 w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań literaturoznawczych
K1_W04 w zaawansowanym stopniu terminologię literaturoznawczą
K1_W07 w zaawansowanym stopniu proces historycznoliteracki oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój
K1_W12 w zaawansowanym stopniu teorie i koncepcje z zakresu historii idei
Umiejętności: absolwent potrafi
K1_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych
K1_U03 formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze
K1_U05 posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji
K1_U06 rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście
K1_U08 merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów
K1_U11 przygotować wystąpienia ustne w języku polskim i obcym dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł innych autorów w języku polskim i obcym
K1_U14 planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym)
K1_U15 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K1_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K1_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów
K1_K04 prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Przy ocenie końcowej pod uwagę brana będzie aktywność studenta na zajęciach oraz odpowiedź ustna, udzielona na końcu semestru, dotycząca trzech wylosowanych przez studenta pytań, z zakresu całego omówionego podczas zajęć materiału. O ile w przypadku oceny aktywności uwaga będzie skupiona głównie na wnikliwości przeprowadzanej analizy wybranego utworu, o tyle podczas odpowiedzi ustnej – na rozumieniu procesów literaturotwórczych i znajomości omawianych kontekstów literatury.
Forma egzaminu: ustny
W czasie egzaminu zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie wykładu i ćwiczeń.
I. Liczba pytań: 3.
II. Punktacja pytań: od 3 do 0.
III. Przelicznik punktów na oceny:
4,5-5 pkt. – dst (3,0)
5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)
6,5-7 pkt. – db (4,0)
7,5-8 pkt. – db+ (4,5)
8,5-9 pkt. – bdb (5,0)
9+ pkt. – bdb! (5!)
Pkt. 3
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 2
Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.
Pkt. 1
Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.
Wymogi na ocenę 5!
- 3 pkt. za każde pytanie,
- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.
Zaliczenie z przedmiotu: Historia literatury białoruskiej 1920--1940 ćwiczenia.
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest:
Znajomość treści tekstów umieszczonych na liście lektur (50%)
Samodzielne przygotowanie i przedstawienie analizy utworu poetyckiego autora umieszczonego w spisie lektur (20%)
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie, obecność na zajęciach, testy kontrolne) 30%
Student uzyskuje zaliczenie pod warunkiem spełnienia wszystkich trzech wymagań.
Dopuszczalne są cztery nieobecności w ciągu semestru.
Zaliczenie w II terminie odbywa się na zasadach dla terminu I.
Literatura
1. „Historyja biełaruskaj litaratury XX st.”, t. 4, cz.1: 1966-1985, Mińsk 2002
2. „Historyja biełaruskaj litaratury XX st.”, t. 4, cz.2: 1986-2000, Mińsk 2003
3. „Historyja biełaruskaj litaratury XX st.”, t. 4, cz.3, Mińsk 2014
4. Uładzimir Karatkiewicz, „Zbor tworau u 8 tamach”, Mińsk 1987-1991
5. Wasil Bykau, "Pouny zbor tworau", Mińsk 2015
6. Iwan Mieleż, Zbor tworau, Mińsk 1979-1988
7. Michaś Stralcou, „Na uspamin ab radasci. Wybranaje”, Mińsk 1974
8. Barys Saczanka, „Śniacca sny ab Biełarusi…”, Mińsk 1990
9. Aleś Adamowicz, „Chatynskaja apowieść”, Mińsk 1976
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: