Gramatyka opisowa języka białoruskiego II. Słowotwórstwo 3221-S1-FBA-GOJBSL12
Konwersatorium ma za zadanie:
1. zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i terminami morfologii jako nauki o systemie słowotwórczym języka, tj. z podstawami morfonologii; z zagadnieniami z zakresu słowotwórstwa synchronicznego i diachronicznego
2. zaprezentować kategorie i typy słowotwórcze
3. wskazać metody analizy derywatów.
Część zajęć poświęcona jest rozpatrzeniu zagadnień ogólnych z zakresu fleksji takich jak:
- pojęcie kategorii gramatycznej;
- imienne i werbalne kategorie gramatyczne, podział leksyki na klasy funkcjonalne;
- białoruskie i polskie systemy klasyfikacji leksemów na części mowy;
- umowność podziału, płynność granic;
- problemy dyskusyjne w klasyfikacji leksemów - budowa konstrukcji fleksyjnej: temat, wykładnik fleksyjny.
Praktyczna część zajęć zostanie poświęcona:
- opisu morfologicznemu i słowotwórczemu jednostki leksykalnej;
- charakterystyce formantów, klasyfikacji derywatów, typów derywacji;
- dokonywaniu analizy derywatów rzeczownikowych, przymiotnikowych i czasownikowych;
- charakterystyce oraz analizie złożeń i skrótowców.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 3, w tym:
Udział w zajęciach 30 godz. - 1 ECTS
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć) : 45 godz. i przygotowanie do testu zaliczeniowego 15 godz. - 2 ECTS
RAZEM
obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 90 godz. ECTS: 3
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych (K1_W01);
- w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą (K1_W03);
- w zaawansowanym stopniu naturę języka oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój (K1_W06);
UMIEJĘTNOŚCI
absolwent potrafi:
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze (K1_U02);
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem
oraz w czasie debat i dyskusji (K1_U04);
- merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym (K1_U08);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01);
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K1_K02).
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.
Warunki dopuszczenia do zaliczenia:
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- zaliczenie wszystkich prac kontrolnych;
- zaliczenie testu semestralnego.
Test semestralny jest testem pisemnym składającym się z otwartych i zamkniętych pytań.
Kryteria oceny testu:
Na ocenę dostateczną (3,0) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów zagadnień poruszanych na zajęciach wraz z poważnymi nieścisłościami.
Na ocenę dostateczną plus (3,5) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów zagadnień poruszanych na zajęciach lub z poważnymi nieścisłościami.
Na ocenę dobrą (4,0) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów zagadnień poruszanych na zajęciach.
Na ocenę dobrą plus (4,5) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty zagadnień poruszanych na zajęciach z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości.
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) – osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty zagadnień poruszanych na zajęciach.
Na ocenę celującą (5!) – osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty tematów poruszanych na zajęciach i samodzielnie przyswojone poszerzające krąg zagadnień poruszanych na zajęciach.
Dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia.
O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
1. Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego, Warszawa 1971 i następne
2. Belaruskaja mova, red. Hryhorjeva L., Minsk 1994, 1998 cz. 1
3. Šakun L., Slovautvarenne. Minsk 1978
4. Belaruskaja mova, red. Hryhorjeva L., Minsk 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: