Gramatyka opisowa języka białoruskiego. Fonetyka i fonologia 3221-S1-FBA-GOJBF11
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z zagadnieniami z zakresu fonetyki i fonologii, takimi jak:
- proces mowy i jego percepcja;
- klasyfikacja akustyczna i artykulacyjna głosek;
- rozbieżności między mową a pismem;
- zasady transkrypcji fonetycznej i fonologicznej;
- pozycyjne zmiany dźwięków (zjawisko asymilacji i dysymilacji, dźwięki protetyczne);
- historyczne zmiany dźwięków;
- cechy dystynktywne i redundantne w języku;
- pojęcie fonemu i jego wariantów, typy wariantów; typy opozycji fonologicznych;
- pojęcie neutralizacji cech dystynktywnych;
- system fonologiczny języka białoruskiego: system konsonantyczny; system wokaliczny i jego uwarunkowania akcentowe;
- elementy prozodyczne mowy; charakterystyka białoruskiego akcentu i intonacji.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 3, w tym:
Udział w zajęciach 30 godz. - 1 ECTS
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć) : 45 godz. i przygotowanie do egzaminu 15 godz. - 2 ECTS
RAZEM
obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 90 godz. ECTS: 3
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu
1. WIEDZA: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych;
- terminologię językoznawczą;
- naturę języka oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój.
2. UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi:
- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne;
- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem
oraz w czasie debat i dyskusji;
- rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich analizę językową
w szerszym kontekście.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów.
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do egzaminu końcowego:
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami indywidualnymi i grupowymi
Egzamin składa się: z zapisu tekstu w transkrypcji fonetycznej oraz testu z części teoretyczne.
Kryteria zaliczenia:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Warunkiem dopuszczenia do testu jest zaliczenie transkrypcji fonetycznej.
Ocena końcowa z egzaminu składa się z komponentów:
Ocena transkrypcji fonetycznej 50% + ocena testu 50% = ocena końcowa z egzaminu
ocenę końcową stanowi: 50% oceny z zajęć + 50% oceny końcowej z egzaminu.
Dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość Zoom oraz Kampus (Come)
Literatura
1. Czachouski H.K., Czachouskaja T.Ł., Suczasnaja belaruskaja mova. Fanetyka. Fanalohija. Arfaepija, Minsk 2010.
2. Czekman W., Smułkowa E., Fonetyka i fonologia języka białoruskiego z elementami fonetyki i fonologii ogólnej, Warszawa 1988.
3. Fanetyka belaruskaj litaraturnaj movy, red. A.I. Padłużny, Minsk 1989.
4. Haczko A.K., Metadycznyja rekamendacyi pa razdzelu Fanetyka, Fanalohija kursa Syczasnaja belaruskaja mova, Hrodna 2000.
5. Kryvicki A., Padłużny A., Fanetyka belaruskaj movy, Minsk 1984.
6. Padłużny A.I., Narys akusyycznaj fanetyki belaruskaj movy, Minsk 1977.
7. Padłużny A., Czekman W., Huki belaruskaj movy, Minsk 1973.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: