Gramatyka historyczna języka białoruskiego 3221-S1-FBA-GHJB22
Konwersatorium ma za zadanie
przedstawić system fonetyczny i morfologiczny języka starobiałoruskiego oraz zapoznać studenta ze zmianami językowymi, zachodzącymi w omawianych systemach.
pogłębić wiedzę dotyczącą ewolucji języka białoruskiego. Dać jej zastosowanie praktyczne (analiza zjawisk językowych na tekstach starobiałoruskich, wyszukiwanie zmian w tekstach, rozumienie zmian fonetycznych, umiejętność czytania tekstów starobiałoruskich).
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 2, w tym:
Udział w zajęciach: 30 godz. - 1 ECTS
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną: 15 godz. - 0,5 ECTS
przygotowanie do zaliczenia: 15 godz. - 0,5 ECTS,
RAZEM
obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 60 godz. ECTS: 2
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Zoom, Kampus oraz in.zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K1_W01 w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych
K1_W03 w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą
K1_W06 w zaawansowanym stopniu naturę języka oraz rozumie wpływ przemian historycznokulturowych na jego rozwój
Umiejętności: absolwent potrafi
K1_U02 formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjnokomunikacyjne
K1_U04 posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji
K1_U08 merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K1_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K1_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów
Kryteria oceniania
Ocena końcowa składa się z oceny testu końcowego i oceny uzyskanej w trakcie zaliczenia ustnego.
Do ustnego zaliczenia mogą przystąpić studenci, którzy uzyskali ocenę za test końcowy co najmniej 3.0.
1. test - skala ocen:
99 – 100% - 5! (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)
2. Zaliczenie ustne polega na pracy z tekstem.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności.
Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
1. Aniczenka U., Histarycznaja leksikalohija belaruskaj movy, Minsk 1970.
2. Bartoszewicz A., Groszkowa K, Chaburgajew G., Zarys gramatyki historycznej języka rosyjskiego. Fonetyka i morfologia, Warszawa 1982.
3. Bulyka A., Razwiccio arfahraficznaj sistemy starabelaruskaj movy, Minsk 1970.
4. Bulyka A., Żurauski A., Kramko I., Histarycznaja marfalohija belaruskaj movy, Minsk 1979.
5. Jankouski F., Histarycznaja hramatyka belaruskaj movy, cz. 1, 1974, cz. 2, 1977; 1983.
6. Mackiewicz J. Marfalohia dziejaslowa u belaruskaj mowie, Minsk 1959.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: