Praktyczna nauka języka rosyjskiego II 3221-S1-0PR12L
Po kursie na tym poziomie student umie zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące tematyki życia codziennego, własnych potrzeb znanych mu tematów. Potrafi używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać gdzie mieszka, skąd pochodzi i znanych mu ludzi. Potrafi napisać krótki, prosty tekst, np. pozdrowienia z wakacji. Potrafi wypełnić formularz z danymi osobowymi, podać narodowość, zawód, adres w np. hotelowym formularzu meldunkowym.
Zagadnienia leksykalne:
Miasto- transport, urząd, restauracja.
Dom - mieszkanie, wyposażenie, wystrój.
Rodzina
Nakład pracy studenta:
60 godzin w sali (2pkt ECTS)
samodzielnie
45 godzin - przygotowanie do zajęć
15 godzin - przygotowanie do egzaminu
2 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: poszczególne zjawiska językowe w języku rosyjskim (S1_W12)
Student potrafi:
rozpoznać różne struktury językowe w wypowiedziach i dokonać oceny ich poprawności (S1_U01),
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (S1_U22),
ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy i doskonalenia umiejętności (S1_U25)
Student jest gotów do: prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu filologa (S1_K01)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do końcowego egzaminu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i
- zaliczenie testów kontrolnych
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 45%
- śródsemestralne testy/ prace kontrolne – 40%
- prezentacje indywidualne 15%
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej –
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą,
c/ kompozycja,
d/ objętość pracy,
e/ bogactwo językowe,
f/ poprawność językowa
Kryteria oceny wypowiedzi ustnej –
a/ zgodność wypowiedzi z tematem,
b/ spójność i płynność wypowiedzi,
c/ bogactwo językowe,
d/ poprawność językowa,
e/ prawidłowa wymowa
Egzamin pisemny i ustny ( warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego jest zaliczenie części pisemnej)
Egzamin pisemny:
Test leksykalno gramatyczny, składający się z 6 zadań leksykalno-gramatycznych i 1 zadania tłumaczeniowego
kryteria: znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii
test –
60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)
69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)
78% - 86% - 4 (ocena dobra)
87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus)
96% - 100% - 5 (ocena bardzo dobra)
Egzamin ustny składa się z trzech pytań, dotyczących omawianych w czasie zajęć zagadnień leksykalnychW czasie odpowiedzi oceniane są:
a/ skuteczność komunikacyjna (student rozumie rozmówcę, adekwatnie odpowiada na pytania i formułuje odpowiedzi, ma świadomość najważniejszych konwencji grzecznościowych)
b/ płynność wypowiedzi
c/ poprawność użycia struktur gramatycznych d/ użycie właściwego słownictwa e/ poprawność wymowy i intonacji
Ocena końcowa składa się w:
50% oceny z egzaminu pisemnego/50% oceny egzaminu ustnego
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. N. Kowalska, D. Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004, s. 55–111.
2. Wielki słownik polsko-rosyjski i rosyjsko-polski. 300 000 haseł i wyrażeń. Obszerny suplement poświęcony Rosji oraz Unii Europejskiej po polsku i po rosyjsku, pod redakcją S. Chwatowa i M. Timoszuka, Wydawnictwo REA, Warszawa 2008.
3 Lubocha-Kruglik J., Małysa O., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Katowice 2014
4 A.Gołubiewa, N.Kowalska, Russkij jazyk siegodnia, dla uczniów, studentów i przedsiębiorców, Wydawnictwo AGMEN, Warszawa 1998.
5 A.Gołubiewa, N.Kowalska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, część 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
6 Anikina M. N. W Rossiju s lubowju, Moskwa 2000.
materiały własne prowadzącego
materiały ze stron internetowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: