Praktyczna nauka języka rosyjskiego I 3221-S1-0PR11L
Po kursie na tym poziomie student, gdy mówi się wolno i wyraźnie, rozumie podstawowe wyrażenia dotyczące własnej osoby, rodziny, najbliższego otoczenia. W tekście pisanym rozumie znane słownictwo, nazwy i proste zdania. Jest w stanie przeczytać informacje zawarte na przykład w ogłoszeniach, plakatach, katalogach. Student potrafi porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest przygotowany na powtórzenie wypowiedzi w wolniejszym tempie, i pomoże sformułować to, co chce powiedzieć.
Zakres tematów:
Wstęp
Słowo o znaku i dźwięku
Wymowa samogłosek
Wymowa spółgłosek
Materiał gramatyczny
Дом –czyli rzeczownik (Имя существительное)
Wiadomości ogólne
Wzory odmiany
I. Rzeczowniki rodzaju męskiego
l. Rzeczowniki (żywotne i nieżywotne) z końcówką zerową (ø) w mianowniku i tematem zakończonym na spółgłoskę twardą (oprócz ж, ш, ц)
lA. Rzeczowniki typu текст, тигр
lB. Rzeczowniki z tematem zakończonym na -ок po spółgłosce (-o-: ø), lecz nie na -онок/-ёнок typu молоток
lC. Rzeczowniki z tematem zakończonym na -лёк, -нёк, -рёк (-ё-:-ь-) typu кошелёк
lD. Rzeczowniki z tematem zakończonym na -ек/-ёк po samogłosce (-е-/-ё-:-й-) typu паёк, перешеек
lE. Rzeczowniki z tematem zakończonym na -онок/-ёнок typu котёнок, медвежонок
lF. Rzeczowniki z tematem zakończonym na twardą spółgłoskę po -o- (ale nie na -ок) z ruchomym -o- (-o-:-ø-) we wszystkich formach typu сон, угол
lG. Rzeczowniki z tematem zakończonym na twardą spółgłoskę po -e-l-ё- z ruchomym -e-/-ё- (-e-/-ё-:-ø-) we wszystkich formach typu ветер, орёл
lH. Rzeczowniki z tematem zakończonym na twardą spółgłoskę po -е-/-ё- z ruchomym -e-/-ё- (-e-/-ё-:-ь-; -ё-:-й-) we wszystkich formach typu лёд, лев
II. Rzeczowniki z tematem zakończonym na twardą spółgłoskę z nieregularnymi formami (ze znakiem miękkim) w formach liczby mnogiej typu стул, брат
IJ. Rzeczowniki z tematem zakończonym na twardą spółgłoskę i nieregularną akcentowaną końcówką -a w mianowniku liczby mnogiej typu адрес, мастер
lK. Rzeczowniki z tematem zakończonym na twardą spółgłoskę z nieregularną formą w dopełniaczu liczby mnogiej (m.lp.= dop.lmn.) typu солдат, сапог
lL. Rzeczowniki z tematem zakończonym na twardą spółgłoskę z nieregularną akcentowaną końcówką -y miejscowniku liczby pojedynczej (w połączeniu przyimkami в, на) typu шкаф
lM. Rzeczowniki z tematem zakończonym na -анин/-янин (-ин-:-ø-) w formach Imn. typu варшавянин, гражданин
lN. Rzeczowniki z tematem zakończonym na twardą spółgłoskę o nieregularnej odmianie w liczbie mnogiej typu человек → люди.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- zna podstawowe zagadnienia gramatyczne (podstawy fonologii języka rosyjskiego. Rzeczowniki rodzaju męskiego);
- potrafi wypowiedzieć się w określonych zakresach tematycznych (Знакомимся. Учимся считать);
- wykonuje ćwiczenia gramatyczne dotyczące rzeczowników rodzaju męskiego
- dostrzega rolę znajomości języka rosyjskiego w warsztacie białorutenisty.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach, bieżące przygotowanie do zajęć, sprawdziany ustne, dwa testy tłumaczeniowe.
Literatura
1. N. Kowalska, D. Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004, s. 3–55.
2. Wielki słownik polsko-rosyjski i rosyjsko-polski. 300 000 haseł i wyrażeń. Obszerny suplement poświęcony Rosji oraz Unii Europejskiej po polsku i po rosyjsku, pod redakcją S. Chwatowa i M. Timoszuka, Wydawnictwo REA, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: