Praktyczna nauka języka białoruskiego IV 3221-S1-0PB22C
Na zajęciach rozwijana jest umiejętność prawidłowego wykorzystania białoruskich struktur gramatycznych w oparciu o rozbudowane teksty (na przykład fragmenty powieści, artykuły publicystyczne, foldery reklamowe, strony internetowe). W odniesieniu do gramatyki nacisk kładziony jest szczególnie na takie zagadnienia jak: konstrukcja zdań prostych i złożonych, wykorzystywanie form imiesłowowych, odmiana przymiotników dzierżawczych, konstrukcje syntaktyczne liczebnik + rzeczownik oraz sposoby odmiany i wykorzystania wybranych czasowników (określających na przykład różne rodzaje spędzania wolnego czasu). Szerzej omawiane i ilustrowane są także problemy synonimiczności, antonimiczności i homonimii w języku białoruskim. Dla usprawnienia studenckich umiejętności komunikacyjnych prezentowane są także wybrane konstrukcje leksykalne, takie jak chwareć na szto? / czym?, leki ad hrypu, czy sposoby wyrażania celu.
Poszczególne zagadnienia gramatyczne oraz zaawansowane problemy ortograficzne, takie jak pisownia przymiotników złożonych, prezentowane są na podstawie dłuższych tekstów pisanych (najczęściej o charakterze publicystycznym – artykułów, reportaży, folderów reklamowych, recenzji). W ten sam sposób prezentowany jest także studentom materiał leksykalny obejmujący następujące zagadnienia: kondycja fizyczna i psychiczna człowieka (zdrowie, system opieki zdrowotnej, rodzaje chorób, pielęgnacja ciała, horoskopy), środowisko naturalne (klimat, wpływ pogody na człowieka, wpływ człowieka na środowisko, ekologia, organizacje ekologiczne), polskie i białoruskie organizacje pozarządowe, dom (planowanie zakupu i budowy, wyposażenie domu, pożyczki bankowe, ogród, sąsiedztwo), wypoczynek (miejscowości wypoczynkowe, telewizja, kino, teatr, cyrk, rodzaje filmów, działalność biur turystycznych).
Zdobywaną w toku nauki wiedzę studenci ćwiczą poprzez: prowadzenie dyskusji (z wcześniejszym przygotowaniem argumentacji), przygotowywanie ustnych wystąpień dotyczących wybranych problemów, przygotowywanie prac pisemnych (recenzji, opisów miejsc), recenzowaniem (ustnym i pisemnym) wybranych artykułów prasowych itp.
BLOKI TEMATYCZNE:
BLOK I
1. Zdrowie – jak dbać o zdrowie?
2. Choroba - rodzaje chorób.
3. System opieki zdrowotnej.
4. Sposoby określania stanu fizycznego i psychicznego człowieka.
5. Synonimy i antonimy.
6. Synonimiczność konstrukcji chwareć na szto? / czym?
7. Użycie konstrukcji przyimkowych z Gen.: leki ad hrypu.
8. Pielęgnacja ciała – rodzaje kosmetyków.
9. Odmiana przymiotników dzierżawczych.
10. Wykorzystanie imiesłowów w języku białoruskim.
11. Zdania proste i złożone.
BLOK II
1. Klimat, pogoda.
2. Wpływ pogody na człowieka.
3. Pisownia przymiotników złożonych.
4. Znaki zodiaku. Horoskopy.
5. Środowisko naturalne.
6. Wpływ człowieka na środowisko naturalne.
7. Działalność pozarządowych organizacji proekologicznych.
8. Trzeci sektor w Polsce i na Białorusi.
9. Abrewiatury białoruskich i międzynarodowych organizacji
10. Zdania złożone podrzędnie i współrzędnie.
BLOK III
1. Mieszkanie: wyposażenie, meble, prace domowe.
2. Zakup mieszkania – pożyczki bankowe, firmy deweloperskie
3. Planowanie i budowa domu – z tarasem i ogrodem.
4. Odmiana czasowników określających czynności związane z zamieszkaniem w nowym domu.
5. Kwiaty w domu i ogrodzie.
6. Zwierzęta domowe.
7. Sąsiedztwo.
8. Rodzaje homonimów.
9. Syntaktyczne konstrukcje liczebnik + rzeczownik.
10. Przysłowia i porzekadła.
BLOK IV
1. Wypoczynek, rozrywka.
2. Telewizja, kino, teatr, cyrk.
3. Rodzaje filmów.
4. Zabawa, hobby.
5. Opis różnych form spędzania wolnego czasu (piknik na działce, obozy międzynarodowe).
6. Działalność biur turystycznych.
7. Krajowe i zagraniczne miejscowości wypoczynkowe.
8. Czasowniki określające różne rodzaje spędzania wolnego czasu – ich odmiana.
9. Sposoby wyrażania celu: przyimek dla + Gen.
10. Święta, uroczyste okazje. Zwyczaje białoruskie. Składanie życzeń.
NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 120 godz. ECTS: 6, w tym:
Udział w zajęciach 120 godz. - 4 ECTS
Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć) : 40 godz. i przygotowanie do egzaminu 20 godz. - 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu:
- białoruską terminologię filologiczną (S1_W10)
Student potrafi:
- rozpoznać struktury językowe i dokonać ich oceny pod względem poprawności (S1_U10),
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie filologii białoruskiej (S1_U20),
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (S1_U22),
- ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz świadomość potrzeby uzupełniania wiedzy i doskonalenia umiejętności (S1_U25)
Student jest gotów do:
- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu filologa (S1_K01)
Kryteria oceniania
Warunki dopuszczenia do egzaminu końcowego:
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;
- terminowe wykonywanie prac domowych i zadań kontrolnych;
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami indywidualnymi i grupowymi.
Ocena końcowa składa się w 25% z oceny uzyskanej z konwersacji odbywających się na zajęciach i w 75% z wyniku egzaminu pisemnego.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z konwersacji. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny w części pisemnej i konwersacji.
Egzamin pisemny to test gramatyczno-leksykalny oraz zadanie tłumaczeniowe i wypracowanie na jeden z trzech tematów do wyboru–
kryteria: znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii.
test - skala ocen:
99 – 100% - 5! (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)
Wypracowanie - kryteria:
a/ zgodność z tematem,
b/ zgodność z wymaganą formą,
c/ kompozycja,
d/ objętość pracy,
e/ bogactwo językowe,
f/ poprawność językowa
konwersacje - kryteria:
a/ skuteczność komunikacyjna (student rozumie rozmówcę, adekwatnie odpowiada na pytania i formułuje odpowiedzi, ma świadomość najważniejszych konwencji grzecznościowych);
b/ płynność wypowiedzi;
c/ poprawność użycia struktur gramatycznych;
d/ użycie właściwego słownictwa e/ poprawność wymowy i intonacji.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
Literatura
1. Філіновіч А., Беларуская мова. Дапаможнік для студэнтаў беларускай філалогіі. Курс 2, Беласток 2007.
2. Рамза Т., Беларуская мова? З задавальненнем!, Мінск 2010.
3. Kлябанаў Д., Крок да кроку знаёмімся з Беларуссю: мова, культура, краязнаўства = Krok po kroku poznajemy Białoruś: język, kultura, krajoznawstwo, Kraków 2010.
4. Michalska U., Rozmówki polsko-białoruskie, Warszawa 2016.
5. Jasińska-Socha T. (przy współpracy T. Chylak-Schroeder i J. Głuszkowskiej-Babickiej), Język białoruski (poziom podstawowy i średniozaawansowany), pod red. R. Kalety, Warszawa 2017.
6. Aktualne gazety i czasopisma białoruskie.
7. Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: