Analiza tekstu literackiego 3200-M1-2ATL
Celem zajęć jest zastosowanie w praktyce metod analizy tekstu literackiego. Omawiane są podstawowe kategorie literackie, ilustrowane przykładami dzieł literatury głównie z niemieckiego obszaru językowego. Studenci nabywają umiejętność analizy tekstu literackiego oraz zapoznają się ze współczesnymi metodologiami badań literackich, a także z różnymi nurtami literatury głównie z niemieckiego obszaru językowego
Nakład pracy studenta:
1. Lektura tekstów teoretycznych i analizowanych tekstów literackich.
2. Udział w dyskusji nad wybranym tekstem.
|
W cyklu 2024L:
1. Teoria. Struktura tekstu narracyjnego 2. Analiza 2.1. Poziomy tekstu narracyjnego 2.2. Narrator i perspektywa narracyjna 2.3. Czas 2.4. Przestrzeń 3. Kategorie i koncepcje literackie 3.1. Intertekstualność • J.L.Borges “Pierre Menard, autor Don Kichota” 3.2. Realizm • J.L.Borges “Emma Zunz” 3.3. Fantastyka 3.4. Ironia narracyjna 3.5. Pojęcie fikcji: Kontrakt prawdziwości i kontrakt fikcyjności w literaturze hispanoamerykańskiej: analiza z perspektywy przedmowy. 3.6. Poezja: elementy wersyfikacji 3.8. Język i styl Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2025L:
1. Teoria. Struktura tekstu narracyjnego 2. Analiza 2.1. Poziomy tekstu narracyjnego 2.2. Narrator i perspektywa narracyjna 2.3. Czas 2.4. Przestrzeń 3. Kategorie i koncepcje literackie 3.1. Intertekstualność • J.L.Borges “Pierre Menard, autor Don Kichota” 3.2. Realizm • J.L.Borges “Emma Zunz” 3.3. Fantastyka 3.4. Ironia narracyjna 3.5. Pojęcie fikcji: Kontrakt prawdziwości i kontrakt fikcyjności w literaturze hispanoamerykańskiej: analiza z perspektywy przedmowy. 3.6. Poezja: elementy wersyfikacji 3.8. Język i styl Nakład pracy studenta: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie:
K_W04 w pogłębionym stopniu specjalistyczną terminologię z dziedziny literaturoznawstwa. P7S_WG
Umiejętności
Po ukończeniu zajęć student potrafi:
K_U02 identyfikować charakterystyczne dla studiowanego obszaru językowego elementy kulturowe oraz interpretować przemiany społeczno-historyczne zachodzące w obrębie studiowanego obszaru językowego. P7S_UW
Kompetencje społeczne
Po ukończeniu kursu student jest gotowy do:
K_K01 uznawania znaczenia najnowszej wiedzy dziedzinowej oraz krytycznej oceny odbieranych treści. P7S_KK
K_K05 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów. P7S_KK
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- dyskusja
- prezentacja
- burza mózgów
- gra interaktywna
- praca w grupach
Zaliczenie na ocenę: zaliczenie ustne, obejmujące materiał z zajęć (podstawowe kategorie teoretycznoliterackie oraz umiejętność zastosowania ww. kategorii do konkretnych tekstów).
kryteria uzyskania z przedmiotu oceny dostatecznej (3,0)
60 % - 69%
kryteria uzyskania z przedmiotu oceny dostatecznej plus (3,5)
70 % – 75%
kryteria uzyskania z przedmiotu oceny dobrej (4,0)
76% - 84%
kryteria uzyskania z przedmiotu oceny dobrej plus (4,5)
85% - 89%
kryteria uzyskania z przedmiotu oceny bardzo dobrej (5,0)
90% - 99%
kryteria uzyskania z przedmiotu oceny celującej (5!)
100%
Literatura
Teksty literackie:
1/ Utz Rachowski, Der letzte Tag der Kindheit, S. 9-21. In: Utz Rachowski, Namenlose, BasisDruck Verlag 1993, (DE)
Utz Rachowski, Ostatni dzień dzieciństwa, s. 26-42. W: Utz Rachowski, Targ łakoci, Series Interpretationum Litterarium, Wrocław 2017 (PL)
2/ Utz Rachowski, Bauer, geschlagen vom Feld. In: Utz Rachowski, Namenlose, BasisDruck Verlag 1993
Utz Rachowski, Rolnik, pobity przez pole. W: Utz Rachowski, Targ łakoci, Series Interpretationum Litterarium, Wrocław 2017, S. 123-125.
3/ Wolfgang Hilbig, Der dunkle Mann. In: Der Schlaf der Gerechten. Erzählungen. Fischer 2003 (DE)
Wolfgang Hilbig, The Dark Man. In: The Sleep of the Righteous (EN).
4/ Thomas Brussig, Am kürzeren Ende der Sonnenallee, Fischer Verlag, Frankfurt am Main 2009 (DE)
Thomas Brussig, The Short End of the Sonnenallee, London 2023 (EN).
5/ Jana Hensel, Zonenkinder, Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2004 (DE)
Jana Hensel, After the Wall, Public Affairs, New York (EN)
6/ Paulina Wilk, Znaki szczególne, Wydawnictwo Literackie 2014.
Teksty metodologiczne:
1/ Magdalena Latkowska, „Sozialismus-Pädagogen“ oder „Klassenfeinde“? Die Haltung der DDR-Schriftsteller zum Aufstand des 17. Juni 1953, Mauerbau 1961 und Mauerfall 1989, Studien zur DDR-Gesselschaft, LIT Verlag, Berlin 2019, S. 5-61. (DE)
Magdalena Latkowska, „Pedagodzy socjalizmu” czy „wrogowie klasowi”? Pisarze z NRD wobec powstania czerwcowego 1953 oraz budowy i upadku muru berlińskiego 1961-1989, ATUT, Wrocław 2016, s. 5-63 (PL)
2/ Wolfgang Emmerich, Cultural Memory East and West: Is what belongs together really growing together?, Oxford German Studies, 19 Jul 2013.
3/Georgina Paul, The Privatization of Community: The Legacy of Collectivism in the Post-Socialist Literature of Eastern Germany, “Oxford German Studies”, 2013.
4/ Katrin Kohl, Conceptualizing the GDR – 20 Years After, “Oxford German Studies”, 2013.
5/ Anna Saunders, “Normalizing the Past”. East German Culture and Ostalgie. In: German Culture, Politics, and Literature into the Twenty-First Century. Beyond Normalization, “Studies in German Literature, Linguistics and Culture”, Stuart Taberner and Paul Cooke (Ed.), Camden House 2006.
6/ Jeffrey Alexander, Cultural Trauma and Collective Identity. In: The Meanings of Social Life: A Cultural Sociology, Oxford University Press 2019.
|
W cyklu 2024L:
• Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978 (s. 15-33) (http://books.google.com/books?id=ewrOp9uPjYUC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false); całość: https://archive.org/details/storydiscoursena00chat?q=Story+and+discourse |
W cyklu 2025L:
• Seymour Chatman, Story and Discourse, Ithaca and London 1978 (s. 15-33) (http://books.google.com/books?id=ewrOp9uPjYUC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false); całość: https://archive.org/details/storydiscoursena00chat?q=Story+and+discourse |
Uwagi
|
W cyklu 2024L:
Efekty kształcenia: Wiedza: |
W cyklu 2025L:
Efekty kształcenia: Wiedza: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: