Gry z konwencjami dyskursywnymi 3007-S1B2GK
Podczas warsztatów omawiane są wybrane konwencje dyskursywne rozumiane jako komponenty zróżnicowanych pod względem rodzaju tekstów literackich. Osoby studenckie zapoznają się z utworami, w których inne dyskursy (np. naukowy, filozoficzny, dziennikarski, polityczny, medyczny, religijny) stanowią immanentną częścią dyskursu literackiego, tworząc całość o charakterze hybrydycznym. Celem warsztatów jest próba praktycznego zastosowania wybranych konwencji dyskursywnych we własnych utworach literackich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba studencka zna i rozumie:
- znaczenie i wykorzystanie poszczególnych praktyk dyskursywnych
- zagadnienie hybrydyczności literatury i zasadność tworzenia tekstów hybrydycznych
- rolę poszczególnych dyskursów w kształtowaniu dyskursu literackiego
Osoba studencka potrafi:
- wskazywać cechy charakterystyczne poszczególnych dyskursów
- analizować poszczególne praktyki dyskursywne
- wykazywać zasadność wykorzystywania elementów konkretnych dyskursów w konkretnych dziełach literackich.
Osoba studencka jest gotowa do:
- samodzielnie tworzyć hybrydyczne teksty literackie
- wnikliwie analizować dyskursywne przeploty w dziełach literatury pięknej
Kryteria oceniania
Aktywność osób studenckich podczas zajęć, znajomość lektur, realizacja projektów tekstowych.
Kontrola obecności:
1. Osoba uczestnicząca w zajęciach ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli osoba uczestnicząca w zajęciach ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia.
3. Jeśli osoba uczestnicząca w zajęciach chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Osoba uczestnicząca w zajęciach ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt. 5 par. 17,
c. par. 33.
Szacunkowy nakład pracy:
1 ECTS (30 godz.) – udział w zajęciach
1 ECTS (30 godz.) – przygotowanie do zajęć
2 ECTS (60 godz.) – przygotowanie tekstów
Literatura
Literatura przedmiotu:
Dyskurs jako struktura i proces, red. G. Grochowski, Warszawa 2001 (wybrane studia).
M. Dąbrowski, Dyskurs jako przedmiot komparatystyki [w:] tegoż, Literatura i konteksty. Rzeczy teoretyczne, Warszawa 2011.
P. Lejeune Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska; tłum. W. Grajewski [et al.], Kraków 2001.
P. Lejeune, "Drogi zeszycie...", "drogi ekranie..." O dziennikach osobistych, tłum. A. Karpowicz, M. Rodak, P. Rodakowie; wybór, wstęp i oprac. P. Rodak, Warszawa 2010.
Formacje dyskursywne w kulturze, językach i literaturze europejskiej XX wieku, red. L. Rożek, Częstochowska 2005 (wybrane studia).
M. Foucault, Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970, tłum. M. Kowalska, Gdańsk 2002.
M. Głowiński, Literackość muzyki — muzyczność literatury [w:] Pogranicza i korespondencje sztuk, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1980.
J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 2003.
A. Hejmej, Muzyka w literaturze: perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2012.
W. Kalaga, Mgławice dyskursu. Podmiot, tekst, interpretacja, Kraków 2001.
E. Kasperski, Trzy studia o dyskursie. Próba krytyki [w:] tegoż, Kategorie komparatystyki, Warszawa 2010.
B. Koper, Sublingualis. Problemy i poetyki dyskursu medycznego w literaturze polskiej po roku 1989, Gdańsk 2024.
Literatura a malarstwo - malarstwo a literatura. Panorama myśli polskiej XX wieku, red. G. Królikiewicz, Kraków 2009.
Polityka literatury: przewodnik Krytyki Politycznej, red. K. Dunin, Warszawa 2009.
E. Rewers, Teorie dyskursu i ich znaczenie dla badań nad literaturą, „Kultura i Społeczeństwo” 1995, nr 1.
E. Rewers, Praktyka jako badanie: nowe metodologie w humanistyce, [w:] Teoria, literatura, życie. Praktykowanie teorii w humanistyce współczesnej, red. A. Legeżyńska, R. Nycz, Warszawa 2012,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: