Pedagogiczny warsztat nauczyciela polonisty 3007-N3A3PEWNP
Podczas zajęć student:
Poznaje wyzwania współczesnego pracownika pedagogicznego – nauczyciela polonisty, założenia szkolnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualizacji nauczania oraz modelu funkcjonalnego kształcenia języka polskiego
Poszerza wiedzę i umiejętności dotyczące pracy dydaktycznej z uczniami z dysfunkcjami i zaburzeniami rozwojowymi. Dostrzega potrzeby budowania prawidłowych relacji z uczniami (i ich rodzicami) oraz pozytywnej motywacji i wsparcia pedagogicznego.
Przygotowuje się do pracy z dzieckiem/nastolatkiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Poznaje podstawy pracy z dzieckiem dotkniętym spektrum autyzmu.
Podejmuje refleksję na temat roli kształcenia językowego w edukacji uczniów z SPE.
Poznaje przykładowe dostosowania treści kształcenia, metody aktywizujące w pracy grupowej oraz indywidualnej.
Pracuje z tekstem lektury dla współczesnej młodzieży. Poznaje i praktycznie realizuje istotne elementy analizy i interpretacji tekstu literackiego przeznaczonego dla ucznia z SPE.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
B.2.W2; B.2.W3; B.2.U3; B.2.U6; B.2.K1; B.2.K2; B.2.K3; B.2.K4
K_W09, K_W10, K_U14, K_U17, K_U18, K_K02
Po ukończeniu kursu student potrafi:
Budować prawidłowe relacje w społeczności szkolnej (z uczniami i ich rodzicami).
Działać w ramach szkolnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wstępnie rozpoznać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sklasyfikować dysfunkcje i zaburzenia rozwojowe uczniów.
Łączyć cele edukacyjne i terapeutyczne wspomagające rozwój psychofizyczny każdego ucznia. Praktycznie realizować założenia indywidualizacji nauczania oparte na zrozumieniu potrzeb ucznia i funkcjonalnym modelu nauczania.
Integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, dążąc do funkcjonalnego wprowadzania ich podstaw w celu niwelowania symptomów zaburzeń.
Zaplanować pracę dydaktyczną służącą rozwijaniu sfery emocjonalnej, społecznej i poznawczej (min. selekcjonować cele dydaktyczne i terapeutyczne, dobierać i dostosowywać odpowiednie formy, metody pracy, pomoce dydaktyczne).
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach
2. Aktywny udział w zajęciach.
3. Wykonywanie zadań warsztatowych
4. Praca pisemna (konspekt lekcji/ zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z SPE)
Literatura
Balcerek H., O koncepcji kształcenia polonistycznego w klasach integracyjnych szkoły podstawowej [w:] Tabisz A. (red.) Język a edukacja 5. Uczenie języka ojczystego w czasach ponowoczensych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2017.
Balcerek H., Lektura szkolna ucznia z ASD. Na przykładzie W 80 dni dookoła świata Jules’a Verne’a [w:] „ Z teorii i praktyki dydaktycznej języka polskiego” t.29, 2020.
Huget P., Specyficzne trudności w uczeniu się - dysleksja, dysgrafia i dysortografia, [w:] Janus-Sitarz A. (red.), Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Universitas, Kraków 2012.
Niesporek-Szamburska B. (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012 (wybrane artykuły).
Różańska L., Różnica klasy integracyjnej w szkole masowej, http://www.edukacja.edux.pl/p-7192-roznica-klasy-integracyjnej-w-szkole-masowej.php [dostęp: 10.05.2016]
Szwajda U., O mówieniu bez komunikowania, czyli dyskurs i interakcja w autyzmie. Charakterystyka trudności, „Socjolingwistyka” t. XXVIII, 2014.
*Dokumenty Oświatowe:
• Edukacja włączająca - dotychczasowe i planowane działania MEN, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-wlaczajaca-dotychczasowe-i-planowane-dzialania-men (dostęp:15.06.2021).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. z 2014 r. poz. 392)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591)
• Uczniowie z SPE w systemie edukacji wedle nowych przepisów oświatowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: