Opracowywanie i redakcja materiałów glottodydaktycznych 3007-G1A3OR
Na zajęciach będą omawiane następujące zagadnienia:
1. Analiza porównawcza wybranych matreiałów dydaktycznych do nauczania wybranych języków nowożytnych.
2. Regulacje prawne, językowe oraz edytorskie materiałów dydaktycznych opracowywanych na potrzeby polskiego systemu edukacji.
3. Zasady projektowania (edycja, treść) materiałow dydaktycznych dla różnych poziomów nauczania w zakresie języka polskiego jako obcego.
4. Edycja matriałów dydaktycznych w teorii i praktyce.
5. Ewaluacja materiałów dydaktycznych w teorii i praktyce.
6. Samodzielne planowanie jednostki dydaktycznej: układ graficzny, zawartość merytoryczna, układ treści.
7. Samodzielne przygotowywanie matriału dydaktycznego.
W cyklu 2023L:
Na zajęciach będą omawiane następujące zagadnienia: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Teoretyczne założenia opracowywania materiałów glottodydaktycznych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student potrafi samodzielnie:
- zaprojektować graficznie materiał dydaktyczny;
- opracować zakres treści edukacyjnych do fragmentu podręcznika;
- dobrać materiał ilustracyjny do treści dydaktycznych;
- opracować glottodydaktycznie zamkniętą jednostkę dydaktyczną z uwzględnieniem umiejętności językowych oraz podsystemów języka;
- opracować szczegółowe konspekty lekcji do samodzielnie przygotowanych materiałów.
Kryteria oceniania
- analiza dokumentów;
- analiza podręczników do nauki języków obcych;
- analiza wytycznych MEiN w zakresie opracowywania podręczników i materiałów dydaktycznych;
- metoda projektu;
- praca zespołowa;
Zalieczenie na ocenę na podstawie:
- opracowanego fragmentu podręcznika w zespole - 75%
- aktywność na zajęciach - 25%
Literatura
1. Andrychowicz-Trojanowska A. (2015a), Materiał glottodydaktyczny w podręczniku do nauki języka angielskiego dla szkół średnich a jego odbiorca
(w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 14, s. 1-15.
2. Andrychowicz-Trojanowska A. (2015b), Uwaga wzrokowa ucznia w pracy z podręcznikiem do nauki języka angielskiego (w) „Komunikacja Specjalistyczna”, nr 9-10, s. 104-124.
3. Andrychowicz-Trojanowska A. (2016a), Okulografia w glottodydaktyce na przykładzie badań własnych (w) „Komunikacja Specjalistyczna”, nr 11, s. 103-121.
4. Andrychowicz-Trojanowska A. (2016b), Uczniowskie sposoby i strategie pracy z podręcznikiem do nauki języka angielskiego w obrazowaniu okulograficznym (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 19, s. 1-22.
5. Andrychowicz-Trojanowska A. (2016c), Uwaga wzrokowa ucznia szybko czytającego (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 1-17.
6. Andrychowicz-Trojanowska A. (2018), Experimental Eyetracking Glottodidactics (w) „Kwartalnik Neofilologiczny”, nr 1, s. 88-101.
7. Gąsiorek K., Hącia A., Kłosińska K., Krzyżyk D., Nocoń J., Synowiec H. (2012), Kryteria oceny podręcznika szkolnego w aspekcie językowym. Przewodnik dla rzeczoznawców wraz ze wzorami opinii. Warszawa.
Grucza S. (2016), W sprawie translatoryki okulograficznej (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 51-61.
8. Konieczka-Śliwińska D. (2012), Od podręcznika drukowanego do elektronicznego. Koncepcja dydaktyczna szkolnego podręcznika historii w Polsce i próby jej modernizacji w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku (w) „KLIO. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, nr 21(2), s. 77-92.
9. Kusiak-Pisowacka M. (2015), Ewaluacja podręcznika w nauczaniu języków obcych (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 14, s. 65-75.
10. Soluch P., Tarnowski A. (2013), O metodologii badań eyetrackingowych (w)„Lingwistyka Stosowana”, nr 7, s. 115-134.
11. Zając M. (2015), Glottodydaktyczna analiza platform internetowych „Duolingo” i „Memrise” z elementami badania okulograficznego,praca licencjacka.
Online:
https://www.researchgate.net/publication/304579147 [DW 14.11.2017].
W cyklu 2023L:
1. Andrychowicz-Trojanowska A. (2015a), Materiał glottodydaktyczny w podręczniku do nauki języka angielskiego dla szkół średnich a jego odbiorca |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: