Współczesne życie społeczno-polityczne Chorwacji 3005-kl5-WZSP-KRO
Zajęcia dotyczą najważniejszych zagadnień współczesnego życia politycznego Chorwacji oraz istotnych problemów społecznych tego kraju. Pozwalają na zdobycie orientacji w aktualnych wątkach debaty publicznej i polityki społecznej, jak również dostrzec fundamentalne zagadnienia dla definiowania chorwackiej tożsamości narodowej. Kolejne bloki tematyczne związane są w najistotniejszymi kwestiami, które pojawiają się w debacie medialnej, dzięki czemu słuchacze zdobywają kompetencje kulturowe umożliwiające doskonałą orientację w realiach współczesnej Chorwacji. Omawiane są także zagadnienia kluczowe dla funkcjonowania państwa, procesy ruchliwości społecznej, system oświaty, relacje etniczne, wyznaniowe, genderowe, i in. Ważnym aspektem zajęć są też wiadomości o istnieniu i funkcjonowaniu instytucji kultury.
Zajęcia prowadzone są w języku chorwackim, dzięki czemu student/ka zdobywa umiejętność argumentacji i prowadzenia dyskusji w tym języku. Język używany jest tu jako narzędzie komunikacji i wymiany w swym aspekcie praktycznym. Słuchacze poznają realia kraju w jego języku, używają go także do komentowania sceny społeczno-politycznej Chorwacji. Pogłębianiu kompetencji językowo-kulturowej mają służyć symulowane debaty na wybrane zagadnienia, przygotowywanie wystąpień i moderowanie dyskusji przez studentki/studentów. Konieczność przygotowywania debat zmusza uczestników zajęć do aktywnego zapoznania się z chorwackimi mediami, ich profilem, skłaniają do systematycznego czytania prasy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka bardzo dobrze orientuje się w problematyce współczesnej Chorwacji. Zna zasady funkcjonowania państwa, najważniejsze kwestie aktualnej polityki także w kontekście regionu, istotne kwestie polityki społecznej. Potrafi analizować teksty debaty publicznej, wskazać i scharakteryzować stanowiska zajmowane przez jej uczestników. Umie scharakteryzować główne instytucje publiczne i kulturalne. Jest w stanie prowadzić dyskusję w języku chorwackim, potrafi zebrać materiał na zadany temat oraz przedstawić uargumentowane dowodzenie wybranej tezy.
Kryteria oceniania
Studenci oceniani są wielostopniowo. Istotna jest bieżąca aktywność w zajęciach i systematyczne przygotowywanie kolejnych zagadnień, jako że ćwiczenia odbywają się w języku chorwackim; w ten sposób zostanie sprawdzona kompetencja językowa studentki/ta, jej/jego umiejętność podejmowania dyskusji i prezentacji materiału w języku obcym zwłaszcza podczas symulowanych debat. Drugim składnikiem oceny jest test semestralny, sprawdzający wiedzę na temat konkretnych zagadnień życia politycznego i społecznego Chorwacji. Egzamin końcowy dwustopniowy ma sprawdzić zarówno wiedzę praktyczną, jak i umiejętność jej prezentacji w mowie. Ocena dotyczy zarówno poziomu znajomości języka chorwackiego, jak i informacji rzeczowych wymaganych przez program.
Możliwe są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Literatura
Materiały lektorskie: aktualne teksty prasowe; materiały audiowizualne – emisje telewizyjne i radiowe; dane statystyczne (Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske – biuletyny dostępne w archiwum internetowym); teksty programowe partii politycznych. Studentki/studentów obowiązuje znajomość dokumentów i tekstów omawianych na zajęciach, a także wskazanych przez prowadzącego do przygotowania w trakcie roku akademickiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: