Język słoweński, poziom początkujący+podstawowy 3005-SLNOA1-A2
A1 (I semestr):
Student/ka poznaje słoweński alfabet, wymowę oraz specyfikę słoweńskich głosek, odmianę przez najczęściej stosowane przypadki rzeczowników, przymiotników oraz zaimków, a także odmianę czasowników, co pozwala na konstruowanie maksymalnie zrozumiałych wypowiedzi w zakresie tematów poruszanych na lektoracie.
Student/ka uczy się formułować proste wypowiedzi (ustne i pisemne) umożliwiające stosunkowo samodzielne funkcjonowanie w zakresie życia codziennego w słoweńskojęzycznym środowisku. Poznaje słownictwo oraz wyrażenia pozwalające przedstawić siebie i innych, nawiązać znajomości, wyrazić proste potrzeby, opisać życie codzienne, zainteresowania, najbliższe otoczenie, rodzinę i znajomych, zrozumieć proste komunikaty, wypełnić formularz z danymi osobowymi.
Po kursie na tym poziomie student/ka, gdy mówi się wolno i wyraźnie, rozumie podstawowe wyrażenia dotyczące własnej osoby, rodziny, najbliższego otoczenia. W tekście pisanym rozumie znane słownictwo, nazwy i proste zdania. Jest w stanie przeczytać informacje zawarte na przykład w ogłoszeniach, plakatach, katalogach.
Student/ka potrafi porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest gotowy powtórzyć wypowiedź w wolniejszym tempie, a także jest skłonny pomóc w sformułowaniu pytania/odpowiedzi.
Student/ka umie zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące tematyki życia codziennego, własnych potrzeb znanych mu tematów. Potrafi używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać gdzie mieszka, skąd pochodzi i znanych mu ludzi. Potrafi napisać krótki, nieskomplikowany tekst, np. pozdrowienia z wakacji. Potrafi wypełnić formularz z danymi osobowymi, podać narodowość, zawód, adres, nr telefonu itp.
A2 (II semestr):
Student/ka rozwija znajomość zagadnień gramatycznych wprowadzonych w I semestrze nauki.
Poszerza znajomość najczęściej używanych zwrotów i słownictwa pozwalających opisać swoje życie (czas wolny, studia, praca, warunki życia, zakupy, zdrowie itp.), podać podstawowe informacje o sobie i rodzinie, geografii swojego regionu.
Student/ka przeczytać krótki, prosty tekst (np. ogłoszenie, reklama, jadłospis, rozkład jazdy; katalog, prosty list prywatny), umie uchwycić ich główny sens, znaleźć szczegółową informację w nich zawartą.
Student/ka potrafi porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych, wymagających interakcji polegającej na wymianie informacji na tematy mu/jej znane. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji.
Potrafi sporządzić krótką, prostą notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, maila i smsa.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu poziomu A1
Student/ka zna i rozumie:
- specyfikę słoweńskich głosek;
- słownictwo oraz zwroty najczęściej używane w sytuacjach życia codziennego.
Student/ka potrafi:
- udzielić podstawowych informacji o sobie niezbędnych do tego, aby odnaleźć się w prostych sytuacjach społecznych;
- rozpoznać proste informacje zawarte w nieskomplikowanych materiałach codziennego użytku, zamieszczone np. na tablicach informacyjnych;
- wziąć udział w rozmowie pod warunkiem, że poruszany temat dotyczy życia codziennego, miejsca, w którym mieszka/uczy się/pracuje; osób z najbliższego otoczenia;
- sformułować proste pytanie, prośbę;
- napisać krótki tekst (np. e-mail, SMS, pozdrowienia z wakacji), wypełnić formularz z danymi osobowymi.
Student/ka jest gotów/gotowa do:
- stosunkowo samodzielnego funkcjonowania w zakresie podstawowych potrzeb związanych z życiem codziennym w słoweńskojęzycznym środowisku, z uwzględnieniem różnic kulturowych.
Po ukończeniu poziomu A2
Student/ka zna i rozumie:
- podstawowe informacje dotyczące opisu systemu języka słoweńskiego;
- słownictwo oraz zwroty niezbędne do podejmowania interakcji pisemnych i ustnych w zakresie życia codziennego;
- zasady etykiety językowej charakterystyczne dla języka słoweńskiego;
- kulturę danego obszaru językowego.
Student/ka potrafi:
- komunikować się w miarę swobodnie na tematy związane z życiem codziennym oraz w typowych sytuacjach społecznych;
- identyfikować przekazy w prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych, potrzebne do realizacji celu pozajęzykowego;
- wziąć udział w rozmowie pod warunkiem, że poruszany temat dotyczy życia codziennego, miejsca, w którym mieszka/uczy się/pracuje; osób z najbliższego otoczenia;
- sformułować proste pytanie, prośbę;
- napisać krótki tekst (np. e-mail, SMS, pozdrowienia z wakacji), wypełnić formularz z danymi osobowymi.
Student/ka jest gotów/gotowa do:
- w miarę swobodnego poruszania się w środowisku czeskojęzycznym;
- komunikowania swoich potrzeb/intencji z uwzględnieniem różnic kulturowych;
- wyrażania swoich opinii na proste tematy z zachowaniem zasad etykiety językowej.
Kryteria oceniania
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
aktywność na zajęciach - 25% oceny;
wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych - 25% oceny. Uwaga! Prace domowe stanowią ćwiczenia zamieszczane przez prowadzącą na uniwersyteckiej platformie Kampus (dzięki tej formie nie stosuje się papierowego/drukowanego zeszytu ćwiczeń);
wynik testu końcowego zaliczeniowego - 50% oceny
Aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze; zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego, które zostaną podane do wiadomości studentów podczas pierwszych zajęć.
Skala ocen:
99% - 100% - 5 (celujący)
93% - 98% - 5 (bardzo dobry)
87% - 92% - 4+ (dobry plus)
77% - 86% - 4 (dobry)
71% - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60% - 70% - 3 (dostateczny)
***
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: