Metody badań kulturoznawczych 3005-MAG1-MBK
Wykład poświęcony zostanie systematycznemu przedstawieniu jakościowych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych oraz zapoznaniu osób studenckich z najnowszymi stanowiskami badawczymi i literaturą przedmiotu. Wykład podzielony zostanie na trzy części. W pierwszej przedstawiona zostanie problematyka wyboru zakresu projektu badawczego, skorelowanych z nim metod i technik badawczych. Następnie omówione zostaną metody analizy zebranego materiału (w tym techniki cyfrowe). Trzecia część wykładu poświęcona zostanie omówieniu zasadniczych paradygmatów i perspektyw badawczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- najnowsze metody badawczymi stosowane w badaniach z zakresu nauk o kulturze i religii;
- najnowszą literaturę metodologiczną z zakresu nauk o kulturze i religii;
- metody i techniki zbierania materiałów źródłowych w badaniach z zakresu nauk o kulturze i religii;
- sposoby analizy materiału źródłowego stosowane w badaniach z zakresu nauk o kulturze i religii;
Student/ka potrafi:
- sformułować projekt badań terenowych;
- wybrać i dostosować metodologię do wybranego przez siebie projektu badawczego;
- przeprowadzić badania z wykorzystaniem metod stosowanych w naukach społecznych;
- zebrać i dokonać segregacji materiałów źródłowych;
- dokonywać egzegezy materiału zebranego podczas badań terenowych
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- przestrzegać etyki badań terenowych;
- krytycznie odnieść się do różnych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych;
- krytycznie odnieść się do zebranych materiałów źródłowych;
- świadomie konstruować tożsamość badacza terenowego.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach.
Test zaliczeniowy
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Szacowany rozkład pracy studenta:1 ECTS
- uczestniczenie w zajęciach: 15 h
- przygotowania do testy zaliczeniowego: 15 h
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura zalecana:
Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.
Badanie kultury, Elementy teorii antropologicznej, red. Kempny Marian, Nowicka Ewa, Warszawa 2005.
Badanie kultury, Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. Kempny Marian, Nowicka Ewa, PWN, Warszawa 2004.
Banks Marcus, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2010.
Bourdieu Pierre, Zmysł praktyczny, Kraków 2008.
Czerniawska Barbara, Shadowing and other techniques for doing fieldwork In modern societies, Ljubljana 2007.
Denzin Norman, Lincoln Yvonna, Metody badań jakościowych, Warszawa 2010, t. 1 i 2.
Gibbs Graham, Analizowania danych jakościowych, Warszawa 2011.
Hammersley Martyn, Atkinson Paul, Metody Badań terenowych, Poznań 2000.
Konecki Krzysztof, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd
Socjologii Jakościowej”, 2005, nr 1.
Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010.
Mencwel Andrzej, Wyobraźnia antropologiczna, Warszawa 2006.
Rapley Tim, Analiza konwersacji dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010.
Silverman David, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: