Historia języka czeskiego 3005-MAG1-HJCZ
Przedmiot przybliża poszczególne etapy kształtowania się i rozwoju języka czeskiego oraz zachodzące na przestrzeni wieków zmiany w systemie gramatycznym, leksykalnym oraz ortograficznym języka. Zarysowuje problematykę wpływów zewnętrznych i wewnętrznych na kształtowanie się stanu współczesnego języka czeskiego, jego stratyfikacji.
Problematyka:
- Historia języka jako nauka: jej przedmiot, źródła, metody badawcze.
- Periodyzacja rozwoju języka czeskiego.
- Ewolucja języka czeskiego od czasów przedpiśmiennych do współczesności.
- Sytuacja języka czeskiego na przestrzeni wieków – wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na status i funkcjonowanie języka.
- Kształtowanie się gatunków literackich na przestrzeni wieków; zabytki piśmiennictwa czeskiego.
- Główne etapy rozwoju systemu fonetyczno-fonologicznego, fleksyjnego, składniowego oraz ortograficznego języka czeskiego.
- Wzajemne wpływy języka polskiego i języka czeskiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student(ka) zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym dominujące paradygmaty oraz główne tendencje rozwojowe w zakresie językoznawstwa i badań lingwokulturowych;
- potrzebę stosowania ich we własnej działalności badawczej i profesjonalnej w kontekście badań nad rozwojem systemów językowych (ze szczególnym uwzględnieniem języka czeskiego);
- współczesne podejścia badawcze wykorzystywane w językoznawstwie, szczególnie w analizie historycznego rozwoju języka czeskiego
Student(ka) potrafi:
- wskazać odpowiednie narzędzia i techniki do badania ewolucji języka;
- wybierać odpowiednie źródła i materiały do badań nad językiem czeskim, uwzględniając różnorodne aspekty jego historii oraz współczesne wyzwania w komunikacji językowej;
- dokonać twórczej interpretacji i prezentacji wyników badań;
- prowadzić dyskusję stosując merytoryczną argumentację na temat historii języka czeskiego oraz jego współczesnych problemów, a także efektywnie komunikować się w różnych mediach i kanałach komunikacyjnych, omawiając zagadnienia związane z historią języka czeskiego i współczesną humanistyką.
Kryteria oceniania
1. Ocena aktywności i bieżącego przygotowania do zajęć
Przedmiot ma charakter konwersatorium – wymagane jest aktywne uczestniczenie w zajęciach: dyskutowanie na temat omawianych zagadnień, analizowanie zagadnień będących przedmiotem rozważań.
2. Egzamin ustny
Aby zostać dopuszczonym do egzaminu, należy spełnić następujące warunki:
- brać aktywny udział w zajęciach w oparciu o zaleconą literaturę;
- obecność na zajęciach – dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
3. Rozkład pracy studenta(tki):
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS)
praca własna studenta(tki): 75 h – 3 ECTS)
łącznie: 4 ECTS
***
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Literatura
Fidlerová A., Dittmann R., Martínek F., Voleková K., „Dějiny češtiny”, Praha 2013
Komárek M., „Dějiny českého jazyka“, Brno 2012
Moszyński L., „Wstęp do filologii słowiańskiej”, Warszawa 2012 – fragmenty
Siatkowska E., Siatkowski J., „Wybór tekstów staroczeskich”, Warszawa 1988
Sukač R., „Seminář k historické mluvnici”, Opava 2017
Wybrane artykuły z prasy naukowej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: