Projekt naukowy językoznawczy 3005-MAG-PROL
Projekt naukowy jest przedmiotem obligatoryjnym, którego zadaniem jest wprowadzenie studentów w pracę badawczą. Jego celem jest
realizacja efektów kształcenia na poziomie indywidualnym, ale również związanie studentów ze środowiskiem badawczym instytutu i
szerzej, uniwersytetu, jak też popularyzacja badań prowadzonych przez pracowników instytutu wśród społeczności studenckiej.
Prowadzony jest przez dwa lata na studiach magisterskich.
Na początku danego roku akademickiego działające w Instytucie zespoły badawcze i pracownia proponują student/k/om tematy
badawcze, nad którymi chcą pracować wspólnie ze studentami.
Student/ka wybiera temat i przez dwa lata będzie mieć obowiązek aktywnego uczestniczenia w pracach wybranego zespołu badawczego.
Spotkania zespołu, w których uczestniczą studenci, muszą się odbyć co najmniej dwa razy w semestrze. Osoba prowadząca projekt
wspólnie z uczestnikami ustala harmonogram pracy (spotkań oraz działań badawczych), dostosowany do specyfiki tematu i obszaru
badawczego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym i potrafi zastosować we własnej działalności badawczej i profesjonalnej, związanej z badaniem kultury i języka
krajów Słowiańszczyzny zachodniej i południowej, dominujące paradygmaty oraz perspektywy badawcze w naukach humanistycznych
- kluczowe tradycje badania fenomenów kulturowych i ich relacje w obrębie danego obszaru Słowiańszczyzny
- formalne, merytoryczne i etyczne zasady przygotowania indywidualnych i zespołowych projektów badawczych oraz potrafi wykorzystać
je w realizacji własnych projektów
na czym polega praca badawcza
- podstawowe sposoby prowadzenia badań kulturoznawczych oraz sposoby ich popularyzacji, jak też organizowania i finansowania badań
naukowych
- odpowiedzialność badawczą.
Student/ka potrafi:
- logicznie sformułować problem badawczy, uzasadnić merytorycznie podjęcie badań oraz zaprojektować weryfikację postawionej tezy
- posługiwać się poprawnie metodami badawczymi i terminologią właściwą dla dziedziny w analizie fenomenów kulturowych i językowych
wybranego kraju słowiańskiego
- gromadzić dane i materiały źródłowe
- prowadzić dyskusję merytoryczną, jak też przygotować samodzielnie spotkanie naukowe
- pracować zespołowo (aktywnie współpracować z innymi członkami zespołu, udzielać pomocy w przygotowaniu projektu badawczego
innym członkom zespołu, wyznaczać zadania zespołowe, pełnić w grupie badawczej wyznaczoną funkcję, brać odpowiedzialność za
wyniki zespołu)
- samodzielnie wykorzystywać, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej wszystkie nabyte kompetencje,
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- obiektywnej oceny swoich umiejętności w rozwiązywaniu problemów naukowych i praktycznych, zauważając, że potrzebuje wsparcia w
postaci wiedzy i opinii ekspertów w danej dziedzinie
- wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w praktyce, w życiu społecznym i gospodarczym
- nawiązywania relacji z otoczeniem akademickim i pozaakademickim w celu prezentacji badań.
Kryteria oceniania
W ciągu pierwszego roku realizowania przedmiotu student/ka pod opieką osoby prowadzącej projekt ma obowiązek wykonać następujące
zadania:
(a) redakcja całości lub fragmentu tekstu naukowego pod opieką członka pracowni
(b) kwerenda naukowa - wykonanie kwerendy zleconej przez zespół/pracownię w ramach wspólnego przygotowywania zadania
badawczego
(c) prezentacja tematów naukowych (wybór i opracowanie tematu badawczego, wpisującego się w obszar badany przez zespół)
(d) recenzja publikacji naukowych
(e) metody i narzędzia do realizacji zadań badawczych (przedstawienie na forum zespołu propozycji wykonania zadania badawczego
ALBO przedstawienie zagadnienia na podstawie wysłuchanego referatu na konferencji/lektury tekstu: przedstawienie i krytyka narzędzi
badawczych; omówienie zadanej lektury pod kątem użytych rozwiązań analitycznych)
(f) uczestnictwo spotkaniach zespołu/pracowni
Warunkiem zaliczenia jest zrealizowanie przez studenta/studentkę aktywności z powyższej listy.
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z
prowadzącym.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4
uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w
sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta: 120 h - 4 ECTS
· uczestniczenie w zajęciach: 20 h
· przygotowanie zadań: 100 h
Literatura
Ustalana indywidualnie w zależności od tematu badawczego podanego w danym roku akademickim.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: