Projekt naukowy kulturoznawczy 3005-MAG-PROK
Projekt naukowy wprowadza studentów w zagadnienia dotyczące teoretycznych i praktycznych aspektów pracy badawczej. Jego celem jest wykształcenie odpowiednich kompetencji i realizacja efektów uczenia się na poziomie indywidualnym oraz związanie studentów ze środowiskiem badawczym Instytutu Slawistyki Zachodniej i Południowej, jak też popularyzacja badań prowadzonych przez pracowników Instytutu wśród społeczności studenckiej. Osoby uczestniczące włączają się w prace badawcze zespołów i pracowni działających w Instytucie, by pod opieką pracowników naukowych krok po kroku przygotowywać własne projekty dotyczące zagadnień związanych z kulturą kraju kierunkowego: uczą się problematyzować obszar badawczy, tworzyć wnioski grantowe, organizować i systematycznie prowadzić badania indywidualnie oraz zespołowo, kompletować i analizować zgromadzony materiał. Opracowują strategie popularyzacji wyników własnych i grupowych przedsięwzięć badawczych.
W cyklu 2025:
Projekt „Słowiańskie klimaty – laboratorium humanistyki ekologicznej” dotyczy przedsięwzięć społecznych: aktywistycznych i/lub artystycznych, związanych z przyrodą, klimatem i ekologią, realizowanych w wybranych krajach południowo- i zachodniosłowiańskich. Studenci/tki poznają rodzime (w zależności od specjalności: bułgarskie, czeskie, serbskie) tradycje myślenia i działania ekologicznego, a także współczesne koncepcje i aktywności będące odpowiedzią na kryzys klimatyczny, Na podstawie lektur przedmiotowych poznają podstawową terminologię i perspektywy badawcze humanistyki ekologicznej, by z ich pomocą sformułować i realizować indywidualne tematy badawcze. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie
- w stopniu pogłębionym dominujące paradygmaty oraz perspektywy badawcze, a także główne tendencje rozwojowe w zakresie nauk o kulturze i religii oraz możliwość ich zastosowania we własnej działalności badawczej i profesjonalnej związanej z badaniem kultury kraju kierunkowego.
- zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości przy zachowaniu zasad ochrony własności intelektualnej, przemysłowej i prawa autorskiego: przygotowywania, realizacji oraz finansowania indywidualnych oraz zespołowych projektów badawczych oraz działalności zawodowej związanej z kontaktami między Polską a krajami Słowiańszczyzny Zachodniej i Południowej (ze szczególnym uwzględnieniem kontaktów z instytucjami kulturalnymi kraju kierunkowego).
S_U06 korzystać z innowacyjnych metod badawczych z zakresu nauk o kulturze i religii we właściwy sposób dobierać źródła i informacje dotyczące wieloaspektowych badań kultury kraju kierunkowego (szczególnie w odniesieniu do nietypowych problemów związanych w wyzwaniami współczesnego świata), dokonywać ich krytycznej analizy oraz syntezy wiedzy za pomocą odpowiednio dostosowanych do danego zagadnienia istniejących metod albo innowacyjnych narzędzi badawczych (w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych), a także dokonać pogłębionej oraz twórczej interpretacji i eksperckiej prezentacji wyników badań.
S_U010 pracować indywidualnie oraz w zespole nad przygotowaniem i systematyczną realizacją projektu badawczego, prowadzić badania zespołowe oraz kierować pracą zespołu i podejmować odpowiedzialność za wyniki uzyskane przez grupę.
Student/ka jest gotów/owa do:
S_K02 angażowania się w życie naukowe i kulturalne związane z szeroko pojętą dziedziną slawistyki oraz do inspirowania i organizowania aktywności w zakresie kontaktów międzykulturowych, w tym dostrzegania konieczności dogłębnego poznawania innych kultur i podejmowania działań na rzecz budowania dialogu międzykulturowego na Słowiańszczyźnie Zachodniej i Południowej – ze szczególnym uwzględnieniem współpracy ze środowiskiem twórców i animatorów kultury w kraju kierunkowym.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
a) oceny aktywności na zajęciach (udział w dyskusji, analiza materiałów źródłowych) 1 ECTS;
b) bieżącego przygotowania do zajęć (krytyczna lektura zadanych tekstów, bieżąca realizacja zadań projektowych) 2 ECTS;
c) prezentacji przebiegu i wyników projektu na forum grupy 1 ECTS.
Dopuszczone są 2 nieobecności w czasie kursu, nieobecności nadliczbowe (nie więcej niż 50%) mogą być nadrobione na zasadach ustalonych przez osobę prowadzącą projekt.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Analogiczne zastrzeżenie dotyczy języków słowiańskich, których osoby uczestniczące w zajęciach uczą się w Instytucie Slawistyki Zachodniej i Południowej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Badania jakościowe, t. 1, red. D. Jamielniak, PWN, Warszawa 2012.
Badania jakościowe, t. 2: Metody i narzędzia, red. D. Jamielniak, PWN, Warszawa 2012.
Kozinets R. V., Netnografia Badania etnograficzne online, PWN, Warszawa 2012.
Hammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań 2000.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek,
Warszawa 2009.
Lektury szczegółowe są dobierane przez prowadzących w zależności od tematu bieżącej edycji cyklu.
W cyklu 2025:
B. Latour, Dajcie mi laboratorium, a poruszę świat, przeł. K. Abriszewski, Ł. Afeltowicz, „Teksty Drugie” 2009, nr 1-2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: