Jak się uczyć (nie tylko) języków obcych? 3005-LU9UCZY
Podczas zajęć zostaną poruszone następujące zagadnienia:
• rozpoznawanie swoich preferencji związanych z nauką
• ustanawianie celów związanych z nauką
• motywowanie się do nauki
• zarządzanie sobą w czasie w kontekście nauki (planowanie nauki, zestawienie zadań i ustalanie priorytetów)
• strategie uczenia się
• sztuka zdawania egzaminów (przygotowanie, walka ze stresem, sposoby prezentacji siebie i swojej wiedzy).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- podstawowe koncepcje dotyczące uczenia się
- podstawowe techniki ułatwiające uczenie się i zapamiętywanie
w podstawowym zakresie – rodzaje pamięci i sposoby jej funkcjonowania
- procesy związane z powstawaniem motywacji i utrzymywania jej.
Student/ka potrafi:
- łączyć wiedzę na temat uczenia się i działania pamięci z innymi aspektami funkcjonowania
- określić swój styl uczenia się
- wyznaczać swoje cele związane z nauką, ustalić priorytety i zaplanować proces uczenia się.
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów z uczeniem się.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie zajęć składają się:
- aktywność i przygotowanie do zajęć
- praca zaliczeniowa - sporządzenie planu własnej nauki
- test końcowy.
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku.
Szacowany rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
praca własna studenta i przygotowanie pracy zaliczeniowej: 60 h – 2 ECTS
przygotowanie do zaliczenia: 60 h – 2 ECTS
łącznie: 5 ECTS.
Literatura
Wybrane fragmenty z poniższych lektur:
- Czerniawska E., Ledzińska M., Jak się uczyć, Bielsko-Biała 2008
- Plewka, C., Taraszkiewicz M., Uczymy się uczyć, Szczecin 2010
- Rudniański Jarosław, Jak się uczyć ?, Warszawa 1987.
- Spitzer M., Jak uczy się mózg, Warszawa 2012
- Włodarski Z., Psychologia uczenia się, Warszawa 1998
- Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: