Semiotyka władzy w przestrzeni publicznej 3005-LU9SEMIO
Władza nie tylko jest zdobywana, sprawowana, przejmowana. Władza jest także pokazywana. Umiejętne prowadzenie zagospodarowanie przestrzeni może przyczynić się do umocnienia pozycji, natomiast konkurencyjne działania mogą osłabić wpływ instancji rządzących.
Semiotyka to z kolei nauka o znakach. Semiotycy zajmują się procesami kodowania i dekodowania znaczeń, funkcjonowaniem systemów znakowych jako części procesu komunikowania społecznego. Ich odkrycia są kluczowe dla rozumienia tego, jak środowisko kulturowe działa na społeczność zasiedlającą je i współtworzącą.
Semiotyka władzy dąży zatem do odkodowania sensów w otaczającej (nas) przestrzeni. Pozwala zrozumieć, w jaki sposób skutecznie zaplanować działanie publiczne, by wywierało wpływ, a także jak radzić sobie z narzucaniem (nam) znaczeń niepożądanych. Przestrzeń publiczna będzie zatem rozumiana jako przestrzeń konfliktowa, w której różni aktorzy dążą do umocnienia swojej pozycji.
Będą omawiane przykłady z krajów Europy posthabsburskiej oraz z Bałkanów: dla pojęcia skuteczności działania nieodzowny jest przecież kontekst społeczno-polityczny, do którego analizy przygotowujemy się na studiach slawistycznych. Ponadto zajęcia planowane są jako miejsce wymiany doświadczeń i obserwacji, jedna z niewielu możliwości dialogu między student/k/ami różnych naszych specjalności.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- podstawy analizy semiotycznej
- różnice między znakiem a symbolem
Student/ka potrafi:
- posługiwać się terminami właściwymi dla adekwatnego opisu procesu dekodowania znaczenia
- zanalizować znaczenia obiektów i działań w przestrzeni publicznej
- omówić i opisać wybrane przypadki tworzenia znaczeń
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- krytycznej postawy wobec oglądanej rzeczywistości
- doceniania wagi i piękna dyskursu semiotycznego
- krytycznego oceniania przekazów ze strony władzy
Kryteria oceniania
Najważniejsze dla sukcesu zajęć oraz osiągnięcia efektów kształcenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, włączanie się w dyskusję i przygotowanie do zajęć.
W trakcie semestru student/ka musi napisać pracę zaliczeniową o wybranym obiekcie/założeniu przestrzennym (7-8 stron komputeropisu, bibliografia), w oparciu o własny projekt skutecznej kampanii semiotycznej w formie prezentacji.
Możliwe są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko do poszukiwania danych źródłowych i bibliograficznych w przygotowaniu prezentacji.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
praca własna studenta, w tym napisanie pracy: 30 h – 1 ECTS
przygotowanie projektu: 25 h – 1 ECTS
łącznie: 3 ECTS
Literatura
W sylabusie podaję najważniejsze pozycje książkowe. Mniejsze teksty zostaną wprowadzone w toku zajęć. Dobrze by było zacząć czytanie jeszcze przed rozpoczęciem zajęć - poniższe książki są same w sobie ciekawe i rozwijające, a także dobrze czytalne.
Roland Barthes, "Mitologie"
Umberto Eco, "Semiologia życia codziennego"
Umberto Eco, "Nieobecna struktura" (fragmenty)
"Psychologia a semiotyka", red. Ida Kurcz
David Harvey, "Bunt miast"
Małgorzata Dymnicka, "Przestrzeń publiczna a przemiany miasta"
Geoffrey Koziol, "Błaganie o przebaczenie i łaskę"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: