Czeska i słowacka muzyka rockowa 3005-LU9ROCK
1. Czym jest rock? Wprowadzenie
2. Semiotyka rocka
3. Społeczne znaczenie rocka. Narodziny subkultur
4. Czechosłowacki rock lat 60 - twist, beat, big beat
5. Scena rockowa po 1968. Czechosłowacki jazzrock lat siedemdziesiątych i czechosłowacki underground
6. Czechosłowacki underground. Przypadek The Plastic People of the Universe
7. Muzyka rockowa w latach 80. Punk i nowa fala, heavy metal
8. Rock a „aksamitna rewolucja”
9. Ucieczka od polityki. Rock gotycki
10. Lata 90. Różnicowanie się sceny rockowej – nowe możliwości, nowe gatunki, rozwój sceny elektronicznej
11. Inspiracje folkiem
12. Daniel Landa. Od „Bilej sily” po rockowe wersje piosenek Karla Kryla
13. Muzyka młodej generacji (Czechy)
14. Muzyka młodej generacji 2 (Słowacja)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Na konwersatorium studenci zdobędą ogólną orientację w czeskiej i słowackiej scenie rockowej, poznają najważniejszych wykonawców. Jednocześnie będą potrafili wskazać ważne procesy historyczne, które wpłynęły na kształt tej sceny w konkretnym regionie, wskazać elementy specyficzne dla Czech i Słowacji, a także określić wpływ kultury rockowej na przemiany w sferze obyczajowości, a nawet polityki.
Kryteria oceniania
- praca pisemna bądź przedstawiony referat na zajęciach (na uzgodniony temat)
- bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach
- obecność (dopuszczalne 2 nieobecności)
Literatura
Český woodstock, reż. O. Malina-morgenstern (film dokumentalny z 2004).
Czaplińska J., Magiczne noce – współpraca Egona Bondy’ego z The Plastic People Of The Universe, w: Unisono w wielogłosie (2). W kręgu nazw i wartości, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec 2011, s. 209–217.
D. Czopnik-Żygadło, "Ważne, aby nie znikła radość". O duchowym patronie czeskiego undergroundu Ivanie Martinie Jirousie, w: Unisono w wielogłosie (4). Rock a media, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec 2013, s. 178–187.
Dorobek A., Rock – problemy, sylwetki, konteksty (szkice z estetyki i socjologii rocka), Bydgoszcz 2001.
Dorobek A., Rock. Problemy, sylwetki, konteksty, Bydgoszcz 2001.
Engelking L., Papież undergroundu, w: tegoż, Surrealizm. Postmodernizm. Underground. Szkice o literaturze czeskiej, Łódź 2001, s. 92–98.
Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej. Wprowadzenie do subkultur młodzieżowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999.
Jirous I., Sprawozdanie o trzecim muzycznym odrodzeniu w Czechach, w: Czeski underground. Wybór tekstów z lat 1969–1989, Wrocław 2008, s. 93–100.
Kosiński P., Szałankiewicz Z.: Punk. Ideologia i muzyka. Rock Serwis, 1989.
Muzika, reż. J. Nvota, Słowacja 2008.
Pęczak M., Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992.
Prejs M., Bunt nie przemija: bardzo podręczny słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 2004.
Rychlewski M., Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy, Gdańsk 2011. (fragmenty)
Šakalí léta, reż. J. Hřebejk, Czechy 1993.
Siwak W., Estetyka rocka, Warszawa 1993. (fragmenty)
Szczepaniak M., Czechosłowacja w latach 1989-1992. Od aksamitnej rewolucji do aksamitnego rozpadu federacji.
Szczygieł M., Życie jest mężczyzną, w: tenże, Gottland, Wołowiec 2006, s. 135–164.
Zavacká M., Słowacka historiografia dziejów najnowszych od 1990 roku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: