"Bez tytułu" - nowe praktyki artystyczne w krajach południowosłowiańskich 3005-LU9BEZTYT
Zajęcia dotyczą działań artystycznych, przede wszystkim praktyk performatywnych, sztuk wizualnych, przedsięwzięć kuratorskich, realizowanych przez twórców i instytucje ze słowiańskich krajów na Bałkanach. Cykl obejmuje zjawiska przypadające na okres od lat 70. XX w. tj. od przełomu konceptualnego po czasy najnowsze. Punktem wyjścia wykładu jest założenie, że sztuka współczesna jest jedną z praktyk społecznych, a także formą interpretacji lokalnej i globalnej rzeczywistości społecznej, politycznej. W związku z czym podjęte zostaną zagadnienia dotyczące geografii artystycznej Bałkanów, polityczności praktyk artystycznych (sposobów jej rozumienia i stosowania w działaniu), jej funkcji poznawczych i relacji z nauką oraz dynamicznie rozwijającymi się technologiami, a także kwestie percepcji i rozumienia roli podmiotu twórczego oraz ontologii i funkcji dzieła sztuki. Zostanie także sproblematyzowana użyta w tytule zajęć kategoria „nowości” w sztuce, mająca swe teoretyczne umocowanie w modernistycznej i awangardowej refleksji estetycznej, a także zyskująca nowe wykładnie w ramach współczesnych poszukiwań artystycznych.
W ramach wykładu zostanie zaprezentowana twórczość takch artystów, jak: Marina Abramović, Tomislav Gotovac, Sanja Iveković, Mladen Stilinović, Katalin Ladik, Neue Slowenishe Kunst, Igor Grubić, Tanja Ostojić i in. A także działalność najważniejszych instytucji oraz czasopism i forów artystycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student potrafi wskazać i scharakteryzować zjawiska artystyczne, reprezentatywne dla współczesnej kultury artystycznej w krajach słowiańskich. Umie wskazać ich ideowe zaplecze i społeczne i polityczne uwarunkowania. Umie wykorzystać podstawowe metody i narzędzia teoretyczne w analizie dzieł i praktyk artystycznych. Potrafi sformułować rozbudowaną wypowiedź na ten temat. Umie opracować prosty projekt służący prezentacji i promocji wybranego dzieła, grupy, fenomenu artystycznego z obszaru południowosłowiańskiego.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Aktywny udział w dyskusji. Egzamin.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wybrana literatura
P. Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Eschodniej w latach 1945-1989, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2005.
P. Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2010.
P. Piotrowski, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Universitas, Kraków 2007.
Kiedy otwieram oczy, widzę film. Eksperyment w sztuce Jugosławii, red. A. Janevski, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa 2010.
Bałkany performatywne, red. G. Injac, W. Kuligowski, M. Sztandara, Opole 2013.
A. Jovićević, A. Vujanović, Uvod u studiuje performansa, Beograd 2006.
Urbani spektakl, red. M. Dragičević-Šešić, I. Šentevska, Beograd 2006.
„Teorija koja hoda“, nr: Političnost performansa, 2011 oraz inne numery.
M. Šuvaković, Istorija umetnosti u Srbiji XX vek – t. 1. i 2., Orion art, Beograd 2010
M. Šuvaković, Diskurzivna analiza – Prestupi i/ili pristupi ’diskurzivne analize’ filozofiji, poetici, estetici, teoriji i studijama umetnosti i kulture, Univerzitet umetnosti u Beogradu, Beograd 2006.
M. Šuvaković, Politike slikarstva, Obalne galerije, Piran 2004.
Pojmovnik moderne i postmoderne likovne umetnosti i teorije posle 1950, SANU i Prometej, Beograd i Novi Sad 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: