Warsztat lektorki/lektora języka polskiego jako obcego 3005-LU9-WARLEK
Zagadnienia omawiane podczas zajęć:
- metody nauczania języka polskiego jako obcego;
- planowanie pracy dydaktycznej w grupach o różnych poziomach biegłości językowej (A1–C2);
- nauczanie słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania i mówienia oraz leksyki i gramatyki;
- programy nauczania jpjo i kultury polskiej jako obcej;
- certyfikowanie jpjo;
- nauczanie języków pokrewnych, interkomprehensja;
- wykorzystanie tekstów kultury w dydaktyce języków obcych;
- przygotowywanie autorskich materiałów dydaktycznych.
Zajęcia mają formę konwersatorium i wykładu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka/student zna:
• programy nauczania języka polskiego jako obcego i charakterystykę poszczególnych poziomów biegłości językowej;
• różne metody, strategie i techniki nauczania jpjo;
• podobieństwa i różnice w nauczaniu jpjo i języków pokrewnych.
Studentka/student potrafi:
• rozwijać na lektoracie wszystkie sprawności językowe: rozumienie ze słuchu, czytanie, mówienie i pisanie oraz wspierać rozwój kompetencji leksykalnej, gramatycznej i mediacyjnej;
• zaplanować poszczególne zajęcia i cały kurs.
Studentka/student jest gotowa/gotowy do:
• samodzielnego opracowywania materiałów dydaktycznych dostosowanych do poziomu biegłości językowej grupy.
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach – 50%,
- stworzenie autorskich materiałów dydaktycznych na ustalony wcześniej temat – 25%,
- krótka prezentacja – 25%.
Dozwolone są dwie nieobecności w trakcie semestru. Każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącą.
Rozkład pracy studentki/studenta:
- uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
- regularne przygotowywanie się do zajęć: 30 h – 1 ECTS
- stworzenie autorskich materiałów dydaktycznych i przygotowanie prezentacji: 30 h – 1 ECTS
łącznie: 3 ECTS
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Studentki i studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadząca dopuszcza ich użycie.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
• Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
• Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
• Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2016.
Lektury uzupełniające:
• Badecka-Kozikowska M., Siedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych oraz jak je przekuć w metodyczne cnoty, Warszawa 2008.
• Czerkies T., Tekst literacki w nauczaniu języka obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków 2012.
• Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.
• Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2021.
• Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
• Gębal P., Miodunka W.T., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020.
• Janowska I., Plak M., Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, Kraków 2022.
• Janowska I., Planowanie lekcji języka polskiego, Kraków 2010.
• Janowska I., Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej: na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019.
• Kajak P., Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa 2020.
• Lipińska E., Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego, Kraków 2023.
• Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, red. J. Zych, Warszawa 2020.
• Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.
• Wilczyńska W., Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa 1999.
• Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: