Psychologia pozytywna w nauczaniu języków słowiańskich 3005-LU9-PSYCHOL`
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do stosowania zasad psychologii pozytywnej w nauczaniu języków słowiańskich. Studenci zdobędą wiedzę oraz umiejętności potrzebne do wspierania motywacji, zaangażowania i rozwoju kompetencji językowych uczniów, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i grupowym. Przedmiot kładzie szczególny nacisk na rozwijanie u studentów umiejętności tworzenia środowiska edukacyjnego, które sprzyja pozytywnemu nastawieniu do nauki oraz wspiera uczniów w przełamywaniu barier językowych.
W trakcie kursu studenci zapoznają się z technikami i strategiami psychologii pozytywnej, które mogą stosować w przyszłej pracy dydaktycznej, aby budować pozytywne i motywujące środowisko w klasie. Zajęcia pozwolą im rozwinąć umiejętności wspierania uczniów w budowaniu motywacji wewnętrznej, wzmacnianiu pewności siebie oraz skutecznym przezwyciężaniu barier językowych specyficznych dla nauki języków słowiańskich, takich jak poprawna wymowa, różnice leksykalne czy gramatyczne.
Studenci nauczą się, jak identyfikować i wykorzystywać mocne strony uczniów, pracować nad ich przekonaniami oraz wzmacniać ich poczucie wartości w procesie uczenia się języka. Dzięki praktyce opartej na psychologii pozytywnej, studenci będą przygotowani do efektywnego wspierania uczniów, którzy mogą doświadczać lęku przed mówieniem, trudności w zapamiętywaniu struktur gramatycznych czy braku pewności siebie w komunikacji w języku obcym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
• podstawowe pojęcia i teorie psychologii pozytywnej oraz ich zastosowanie w edukacji językowej.
• model PERMA i jego elementy (pozytywne emocje, zaangażowanie, relacje, poczucie sensu, osiągnięcia) oraz ich wpływ na proces nauki języków.
• znaczenie pozytywnych emocji i motywacji wewnętrznej w procesie przyswajania języków obcych oraz rozwijania kompetencji językowych.
• rolę przekonań i „nastawienia na rozwój” (growth mindset) w budowaniu pewności siebie i zaangażowania zarówno u uczniów, jak i u siebie jako nauczyciela.
• zasady pracy z mocnymi stronami (talentami) zgodnie z testem VIA Character Strengths i ich wpływ na rozwój ucznia oraz nauczyciela.
• wpływ pozytywnych relacji i wsparcia społecznego na efektywność nauczania i nauki języka.
Student/ka potrafi:
• identyfikować i analizować własne przekonania oraz przekonania uczniów, które mogą wpływać na proces nauki języka, oraz przekształcać ograniczające przekonania na wspierające.
• zastosować model PERMA w planowaniu i prowadzeniu lekcji języka słowiańskiego, tworząc pozytywne środowisko edukacyjne, które sprzyja motywacji i zaangażowaniu uczniów.
• rozwijać motywację wewnętrzną i pozytywne emocje w klasie, stosując techniki psychologii pozytywnej, takie jak praca z sukcesami uczniów czy techniki wzmacniania poczucia wartości
• tworzyć i wdrażać strategie wspierające relacje w grupie językowej, które budują poczucie bezpieczeństwa i współpracy między uczniami.
• pracować z mocnymi stronami uczniów, identyfikować ich talenty i integrować je w procesie nauki języka, aby wzmocnić ich zaangażowanie i satysfakcję z nauki.
• przeprowadzić refleksję nad własnym stylem nauczania w kontekście psychologii pozytywnej i dostosować go tak, aby wspierać dobrostan i rozwój uczniów.
Student/ka jest gotów/gotowa do:
• wdrażania zasad psychologii pozytywnej w nauczaniu języków słowiańskich, z pełnym zaangażowaniem i świadomością ich wpływu na rozwój językowy uczniów.
• promowania postawy „nastawienia na rozwój”, aby zwiększyć ich motywację i poczucie skuteczności w nauce języka.
• budowania atmosfery wsparcia i zaufania w grupie językowej, która sprzyja współpracy, dzieleniu się sukcesami i konstruktywnym podejściu do błędów.
• podejmowania działań wspierających rozwój osobisty uczniów, poprzez pracę nad ich talentami i mocnymi stronami, które mogą być wykorzystane w nauce języka.
• kontynuowania własnego rozwoju jako nauczyciela języka w oparciu o zasady psychologii pozytywnej, z dbałością o własny dobrostan i satysfakcję zawodową.
• otwartego podejścia do innowacji i refleksji nad własną praktyką dydaktyczną, by stale doskonalić swoje umiejętności i dostosowywać metody do potrzeb uczniów.
Kryteria oceniania
• Projekt dydaktyczny
Studenci pracują (samodzielnie lub w parach) nad przygotowaniem szczegółowego scenariusza lekcji z wybranego języka słowiańskiego, który będzie oparty na zasadach psychologii pozytywnej. Projekt ma odzwierciedlać zastosowanie modelu PERMA i innych technik wspierających motywację, pewność siebie oraz umiejętności językowe uczniów.
• Refleksyjny dziennik studenta, przyszłego nauczyciela
Studenci prowadzą indywidualny dziennik, w którym zapisują swoje refleksje nad doświadczeniami związanymi z psychologią pozytywną w kontekście nauki i nauczania języka. Regularnie notują obserwacje na temat własnych przekonań, trudności, sukcesów i przemyśleń na temat zastosowania psychologii pozytywnej w przyszłej pracy nauczyciela.
• Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Regularne uczestnictwo i aktywne zaangażowanie w dyskusje, ćwiczenia warsztatowe oraz praca własna.
Możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącą.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
regularne przygotowywanie się do zajęć: 30 h - 1 ECTS
przygotowanie i prezentacja projektu: 50 h – 2 ECTS
łącznie: 4 ECTS
Literatura
• Błaszczak A., Pozytywna edukacja w praktyce, czyli jak szkoła może sprzyjać dobrostanowi uczniów, Toruń 2022
• Ciżkowicz B., Wyuczona bezradność młodzieży, Bydgoszcz 2009
• Csikszentmihalyi, M., Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Warszawa 2005
• Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001
• Dweck, C., Nowa psychologia sukcesu, Sopot 2013
• Fortuna P., Pozytywna psychologia porażki, Sopot 2013
• Frankl V., Człowiek w poszukiwaniu sensu, Warszawa 2009
• Fredrickson, B, Pozytywność. Naukowe podejście do emocji, które dodają energii, wzmacniają odporność i zmieniają życie, Warszawa 2014
• Hanh T.N., Weare K., Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat, Warszawa 2018
• Kwiatek P., Bajer P., Aplikacja psychologii pozytywnej w edukacji na przykładzie doświadczenia Geelong Grammar School (Australia), [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 17(2), 2013
• Podstawy psychologii : podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, red. W.Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona, Kraków 2004
• Postrzeganie i rola motywacji w procesie glottodydaktycznym. Perspektywa nauczyciela i ucznia, red. D. Gabryś-Barker, R. Kalamarz, Katowice 2020
• Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Warszawa 2012
• Seligman, M., Optymizmu można się nauczyć, Poznań 2005
• Seligman, M., Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia, Poznań 2019
• Świątkiewicz-Siklucka D., Chcieć znaczy móc? O motywacji, inteligencji i innych wybranych czynnikach wpływających na sukces w nauce języków obcych (i nie tylko), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 154, Studia Russologica 6 (2013), s. 177-189
• Zadworna-Cieślak M., Sposoby i motywy zdobywania wiedzy przez uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, [w:] Edukacja w zglobalizowanym świecie, red. V. Tanaś, W. Welskop, Łódź 2016
• Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: