Praga caput regni. Fikcjonalne i niefikcjonalne obrazy Pragi 3005-LU9-PRAGA
Kurs zakłada badanie różnorodnych tekstów, takich jak powieści, eseje, przewodniki turystyczne oraz reportaże, zwracając uwagę na to jak różnorodne narracje mogą współistnieć i wpływać na postrzeganie Pragi. Omówione zostaną także kwestie tożsamości narodowej, symboliki miasta oraz jego roli w kulturze czeskiej. Refleksji genologicznej towarzyszyć będzie krytyczna refleksja nad tym, jakie wartości i znaczenia są przypisywane Pradze w różnych kontekstach, a także jak te obrazy zmieniały się na przestrzeni czasu. Wspólna analiza i dyskusje pozwolą na wypracowanie indywidualnych interpretacji, które wzbogacą zrozumienie tej metropolii jako nie tylko miejsca, ale także symbolu i idei w kulturze.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
• zagadnienia genologiczne i różnice gatunkowe
Student/ka potrafi:
• rozróżniać cechy charakterystyczne dla fikcji literackiej i literatury niefikcjonalnej
• analizować i interpretować teksty fikcjonalne, wskazując na sposoby przedstawiania Pragi w literaturze
• prezentować wyniki swojej pracy w sposób klarowny i przystępny
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- uczestniczenia w dyskusjach na temat różnorodnych form literackich i ich kontekstów kulturowych i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i interpretacjami z innymi
- formułowania pytań badawczych i samodzielnego poszukiwania odpowiedzi
Kryteria oceniania
• aktywność podczas zajęć, udział w dyskusjach (rozumienie kluczowych genologicznych i różnic gatunkowych, znajomość wybranych tekstów literackich i ich kontekstów kulturowych, umiejętność krytycznej analizy tekstów literackich i niefikcjonalnych, zdolność do wskazywania i interpretowania motywów oraz tematów w literaturze, zdolność do samodzielnej oceny własnych prac oraz konstruktywnej krytyki prac innych, umiejętność dostrzegania różnych perspektyw w analizowanych tekstach)
• prezentacja końcowa (jasność, spójność i struktura, umiejętność formułowania argumentów i wniosków)
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h - 1 ECTS
praca własna studenta: 80 h- 3 ECTS
Łącznie: 4 ECTS
Możliwe są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.
Literatura
G. Meyrink, Golem
D. Hodrová, Pod obiema postaciami
M. Ajvaz, Inne miasto
J. Topol, Anioł
V.Nezval, Praga o palcach z deszczu, Praski przechodzień
B. Hrabal, Bambino di Praga
K.Krejčí, Praga legenda i rzeczywistość
A. Ripellino, Praga magiczna
J. Kroutvor, Praga mizerna
M. Surosz, Praga czeskie ścieżki
Z. Machej, Praga in flagranti
A. Kroh, Praga przewodnik
M. Pernal, Praga miasto magiczne
A. Kaczorowski, Praski elementarz
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: