Pamięć i zapomnienie - perspektywa postjugosłowiańska 3005-LU9-FAKJUG
Na zajęciach będą omawiane następujące tematy, związane z zagadnieniami pamięci i postpamięci na obszarze postujugosłowiańskim:
1. Definicja podstawowych pojęć i przedstawienie założeń: społeczny charakter pamięci, jej funkcje, charakterystyki i formy.
2. Współczesne badania nad społecznymi wymiarami pamięci na obszarze dawnej Jugosławii.
3. Zasadność i treść pojęcia „jugosłowiańska pamięć kulturowa”.
4. Pamięć zbiorowa a tożsamość narodowa na obszarze dawnej Jugosławii.
5. Mityczne aspekty pamięci zbiorowej: konstytutywne mity narodowe, bohaterowie i antybohaterowie.
6. Pamięć zbiorowa a historia – historyczne i pamięciowe spojrzenie na wybrane wydarzenia historyczne.
7. Perspektywa psychologiczna pamięci zbiorowej – jugonostalgia.
8. Pamięć jako wydarzenie – teatralizacja pamięci.
9. Polityka pamięci – przeszłość we współczesnych narracjach politycznych – wybrane przykłady.
10. Utracone i odzyskane obrzędy upamiętniania na obszarze dawnej Jugosławii.
11. Konflikty pamięci – definicja pojęcia i wybrane przykłady.
9. Literatura i film jako symboliczna forma pamięci kulturowej na wybranych przykładach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- czym jest pamięć zbiorowa oraz jej formy
- mechanizmy rządzące państwową polityką pamięci
Student/ka potrafi:
- wskazać na specyfikę pamięci zbiorowej w odniesieniu do mitu i historii
- wskazać na rolę pamięci zbiorowej w kształtowaniu tożsamości jednostki i narodu
- analizować aktualne wydarzenia z punktu widzenia struktur o długim trwaniu
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- krytycznego spojrzenia na zróżnicowane zjawiska związane z pamięcią zbiorową omawianego obszaru
- uargumentowanej dyskusji na tematy dotyczące omawianych zagadnień.
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa 40%, aktywny udział w zajęciach 30%, zaliczenie ustne na podstawie pracy 30%.
Możliwe są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Szacowany rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
praca własna studenta: 80 h – 3 ECTS
łącznie: 4 ECTS
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Assmann, A., 2013 (red.). Między historią a pamięcią (s. 9–19).
2. Brentin, D., Ambassadors of memory: »honoring the Homeland War« in Croatian sport. W: Pavlaković, V., Pauković, D., Framing the nation. An introduction to commemorative culture in Croatia. New York: Routledge.
3. W: Burke, P., 2018. Narracje wizualne. W: Chymkowski, R. et al. 2018 (red.). Antropologia pamięci. Warszawa: WUW.
4. Connerton, P., 2021. Jak społeczeństwa pamiętają (s.39–94). Warszawa: WUW.
1. Erll, A., 2011. Kultura pamięci (s. 224 – 247). Warszawa: WUW.
2. Halbwachs, M., 2022. Społeczne ramy pamięci. Warszawa: Aletheia.
3. Hladnik, M., 2023. Baza słoweńskich pomników partyzantów na Geopedii. W: Bilińska-Brynk, Cmiel-Bażant, M., Šuler Galos, J., Starcie narracji, Warszawa: WUW. 145–158.
4. Irwin Zarecka, I., 2018. Konflikty pamięci. W: Chymkowski, R. et al. 2018 (red.). Antropologia pamięci. Warszawa: WUW.
5. Jergović, M., 2012. Ojciec. Wołowiec: Czarne.
6. Marković, G., 2003 (reż). Kordon.
7. Sariusz Wolska, M., 2011. Spotkania czasu z miejscem (s. 130 – 194). Warszawa: WUW.
8. Virc, Ž., 2009 (reż.). Trst je naš/Trieste is ours.
9. Vojnović, G., 2019. Moja Jugosławia. Warszawa: Sedno.
Literatura uzupełniająca:
1. Assmann J., 2005. Pamięć kulturowa. Warszawa: WUW.
2. Czerwiński, M., 2015. Kultura, dyskurs, znak. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3. Szacka B., 2006. Czas przeszły, pamięć, mit. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: