Relacje międzykulturowe w regionie - Czechy i Słowacja 3005-KU8RELC
Zajmowanie się relacjami między kulturami zakłada badanie opozycji my/oni, która traktowana jest zarówno w terminach naturalnej różnicy/podobieństwa, zażyłości kulturowej, jak i z wprowadzeniem kategorii konfliktu. W związku z tym pojawiają się m.in. takie pojęcia (wraz z konkretną egzemplifikacją) jak: typy wspólnot i czynniki/instytucje integracyjne, geograficzno-kulturowe aspekty relacji międzykulturowych, w tym m.in. folklor jako kod komunikacji międzykulturowej, typy konfliktów (z uwzględnieniem ich związku z etnocentryzmem, stereotypizacją, społeczną stygmatyzacją itp.) oraz strategie ich przezwyciężania, a także specyfika relacji międzykulturowych w warunkach późnej nowoczesności/postnowoczesności (w tym komunikacje w cyberprzestrzeni).
Głównym przedmiotem zainteresowania jest czeski i słowacki obszar kulturowy w kontakcie z innymi kulturami, ze szczególnym uwzględnieniem kultur sąsiednich (także w wymiarze kontaktów instytucjonalnych, ideowych, społecznych).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- specyfikę relacji międzykulturowych w regionie Czech i Słowacji
- wzajemne powiązania różnych dziedzin praktyk społecznych na obszarze środkowoeuropejskim oraz realia społeczne i polityczne w odniesieniu do sytuacji w Czechach i w Słowacji w stosunku do kontekstu Europy Środkowej
Student/ka potrafi:
- zastosować nabytą wiedzę do interpretacji zjawisk kulturowych i kulturowo uwarunkowanych faktów politycznych w regionie w ujęciu porównawczym
- dokonywać syntezy wniosków analitycznych, płynących z różnych dziedzin badań kultur czeskiej oraz słowackiej
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- zgłębianie kultury czeskiej oraz słowackiej w kontekście relacji czesko-słowackich oraz w odniesieniu do regionu całej Europy Środkowej (zarówno w aspekcie historycznym, jak i współczesnym)
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Z uwagi na konwersatoryjny charakter przedmiotu na ocenę końcową z przedmiotu będzie się składała ocena z egzaminu (70%) oraz ocena z bieżącego przygotowania do zajęć, obejmującego lekturę wskazanych tekstów oraz aktywny udział w dyskusji podczas zajęć.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50 % zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku nadrobienia znajomości materiału.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Podobne zastrzeżenie dotyczy również innych języków słowiańskich, które są nauczane w Instytucie Slawistyki Zachodniej i Południowej. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie i wyłącznie w konkretnie wskazanym przez prowadzącego zakresie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
praca własna studenta związana z bieżącym przygotowaniem do zajęć: 60 h – 2 ECTS
przygotowanie się do egzaminu: 30 h - 1ECTS
Łącznie: 4 ECTS
Literatura
Szczegółowa literatura, wraz z listą tekstów, które będą bezpośrednią podstawą dyskusji na zajęciach, zostanie podana na początku zajęć. Literatura o charakterze ogólnym, zarysowująca problematykę relacji międzykulturowych:
J. Mikułowski–Pomorski, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Kraków 1999.
Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, red. A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka. Warszawa 1995.
Filozofia dialogu, Poznań 2006, t. 4: Różnorodność form, dialogu międzykulturowego, red. J. Baniak.
Dialog w kulturze, red. M. Szulakiewicz, Z. Karpus, Toruń 2003.
Z. Benedyktowicz, Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000.
M. Dąbrowski, Swój / Obcy / Inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej, Izabelin 2001.
T. G. Ash, Pomimo i wbrew. Eseje o Europie Środkowej, przeł. A. Husarska, Londyn 1990. (fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: