Lingwistyka kulturowa dla slawistów 3005-KU8LK
Celem konwersatorium jest kształtowanie świadomości, że język obcy to nie tylko narzędzie komunikacji, lecz także klucz do rozumienia odmiennych sposobów myślenia, wartościowania i działania. Kurs służy rozwijaniu umiejętności łączenia kompetencji językowych z kulturowymi oraz pogłębianiu refleksji nad społeczno-kulturowym zakorzenieniem zjawisk językowych.
Podczas zajęć analizowane są różnorodne zjawiska językowe w kontekście kulturowym, z uwzględnieniem podejść takich jak etnolingwistyka, aksjolingwistyka, kognitywizm, badania nad dyskursem oraz komunikacja międzykulturowa. Zajęcia mają również na celu poszerzenie warsztatu badawczego studentów o narzędzia i perspektywy wykraczające poza tradycyjne językoznawstwo.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- złożone związki między językiem a kulturą
- kulturowe uwarunkowania użycia wyrażeń językowych
- współczesne teorie językoznawcze i ich zastosowanie w analizie wybranych aspektów danej kultury
- funkcjonowanie systemu danego języka (w zależności od obranej ścieżki językowej), jego zróżnicowania pod względem funkcji, stylu i dialektów, a także jest zaznajomiony z tradycjami badań językoznawczych dotyczących tego języka
- metody badania języka i kultury w kontekście środkowoeuropejskim, bazując na podejściach lingwokulturowych i porównawczych
Student/ka potrafi:
- zastosować nabytą wiedzę do interpretacji kulturowo uwarunkowanych zjawisk
- dokonywać syntezy wniosków analitycznych wynikających z badań nad różnymi aspektami danego języka (w zależności od obranej ścieżki językowej), w szczególności łącząc analizy językowe z kontekstem kulturowym i społecznym.
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- krytycznej rewizji swojej wiedzy o danej kulturze i danym języku (w zależności od obranej ścieżki językowej) oraz jej pogłębiania w oparciu o badania slawistyczne, koncentrując się na analizie powiązań między językiem a kontekstem kulturowym.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.
W trakcie semestru weryfikacja efektów uczenia się odbywać się będzie również za pomocą:
- pracy na zajęciach
- przygotowania do zajęć
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku.
Szacowany rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
praca własna studenta: 80 h – 3 ECTS
łącznie: 4 ECTS
Literatura
Podstawowa literatura jest podana w zakładkach przeznaczonych dla grup językowych.
Dodatkowa literatura zostanie podana uczestnikom w trakcie zajęć.
Prowadzący proponuje literaturę (artykuły naukowe oraz materiały źródłowe) w zależności od sprofilowania aktualnie omawianego zagadnienia.
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: Literaturę uzupełniającą podaję wykładowca. |
W cyklu 2025Z:
Literatura podstawowa: Literaturę uzupełniającą podaję wykładowca. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Literaturę uzupełniającą do zajęć w formie elektronicznej dostarcza na bieżąco wykładowca. |
W cyklu 2025Z:
Literaturę uzupełniającą do zajęć w formie elektronicznej dostarcza na bieżąco wykładowca. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: