Praktyczna nauka języka bułgarskiego (2M) 3005-KU8B
Zakres tematyczny:
• Ludzie – konflikty w rodzinie, między pokoleniami, w społeczeństwie, problemy etniczne i stereotypy narodowe;
• Edukacja – porównanie systemów edukacyjnych różnych państw;
• Praca – rynek pracy, mało znane i nowe zawody, dobrze płatne zawody w Bułgarii i Polsce, perspektywy realizacji zawodowej;
• Kultura – dialog kultur, zjawiska kulturowe w realiach bułgarskich;
• Język – zjawiska językowe;
• Zdrowie – choroby jako problem społeczny, system zdrowia;
• Podróżowanie – przewodniki, teksty reklamowe;
• Natura i środowisko – problemy ekologiczne;
• Nauka i technika – wynalazki, nowe technologie;
• Media – język mediów;
• Święta, tradycje, zwyczaje
• Aktualne problemy życia społeczno-politycznego Bułgarii;
• Tematy tabu, tematy kontrowersyjne – kara śmierci, aborcja, klonowanie, eutanazja itp.
Uwaga: jeden temat może być omawiany na więcej niż jednym spotkaniu i w innej kolejności niż przedstawiona poniżej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- szeroki zasób słownictwa w różnych dziedzinach
- bardzo dobrze realia społeczne Bułgarii
- funkcjonowanie systemu językowego języka bułgarskiego
- szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów (publicystycznych, artystycznych oraz naukowych) dotyczących współczesnych problemów, których autorzy przedstawiają szczegółowe opinie i argumenty
- współczesną prozę literacką
- rozumie bez problemu treść języka mówionego, niezależnie od warunków wymawiania
Student/ka potrafi:
- posługiwać się językiem bułgarskim w stopniu zbliżonym do rodzimych użytkowników języka i umie porozumieć się w języku bułgarskim w dowolnej sytuacji komunikacyjnej
- wyczerpująco wyrazić swoje myśli w przejrzystym i poprawnie zbudowanym tekście (minimum 500 słów) zawierającym jasno sformułowane tezy
- redagować teksty pisane w języku bułgarskim
-formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe, dotyczące złożonych problemów wypowiedzi ustne, wypowiadać się płynnie i spontanicznie, bez zastanowienia i bez widocznego trudu dobierając słownictwo
- prowadzić uargumentowaną dyskusję z wykorzystaniem merytorycznej argumentacji w języku bułgarskim, jest równorzędnym partnerem dla rozmówców
- wymawiać głoski i mówi z intonacją i akcentem w sposób zbliżony do rodzimych użytkowników języka bułgarskiego
- wykorzystać kompetencje lingwistyczne w pracy translatorskiej
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- nawiązywania kontaktów z przedstawicielami bułgarskich instytucji kulturalnych i naukowych
- popularyzowania kultury bułgarskiej w Polsce
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem terminowego zaliczenia przez niego ćwiczeń.
Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego:
zaliczenie wszystkich krótkich sprawdzianów pisemnych i ustnych
aktywność na zajęciach;
bieżące przygotowanie do zajęć
zaliczenie testu semestralnego
Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. W części pisemnej sprawdzane są: wiedza z zakresu form i konstrukcji gramatycznych, opanowanie leksyki, rozumienie tekstu pisanego i słyszanego, pisanie. W części ustnej sprawdzane są: umiejętność wypowiadania się na znany temat, sprawność komunikacyjna
Na zaliczenie końcowe składają się: oceny uzyskiwane podczas regularnej pracy na lektoracie oraz wynik egzaminu końcowego.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50 % zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku nadrobienia znajomości materiału.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 120 h – 4 ECTS
przygotowanie bieżące do zajęć: 75-90 h – 3 ECTS
przygotowanie do testów śródsemestralnych i do egzaminu: 75-90 h – 3 ECTS
łącznie: 10 ECTS
Literatura
Materiały wybrane przez lektora
W cyklu 2023:
Literaturę oraz materiały do zajęć w formie elektronicznej i papierowej dostarcza na bieżąco wykładowca. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: