Praktyczna nauka języka serbskiego (1M) 3005-KU6SER
Po ukończeniu lektoratu student/ka uczy się rozumieć teksty mówione nawet w przypadku trudnej sytuacji komunikacyjnej bądź różnicy w artykulacji. Ćwiczona jest umiejętność posługiwania się oboma alfabetami. Nacisk zostanie położony na poprawną wymowę, szczególnie w zakresie prawidłowego akcentu w języku serbskim. W zakresie gramatyki omawiane są zagadnienia z zakresu składni i morfologii języka, jak też na ortografię. Teksty omawiane na zajęciach odnoszą się do szerokiej skali zjawisk życia codziennego i kultury serbskiej, jak też problemów współczesnego społeczeństwa.
Student ume da napiše brzo pročitan ili izgovoren tekst, bez obzira na sadržaj, pa čak i ako postoje artikulacione smetnje prilikom slušanja teksta. Podrazumeva se korišćenje i jednog i drugog pisma. Razume široke skale tekstova koji se susreću u društvenom životu, na poslu ili školi. Razume duga i složena uputstva za upotrebu nove mašine, programa ili procesa. Bez problema prati bilo koji filmski žanr. Čita književne tesktove bez ograničenja i daje svoje mišljenje. Postiže prirodan izgovor i vlada dobro pravilnim akcentom srpskog jezika. Podrazumeva se pravilna upotreba svih morfoloških i sintaksičkih oblika. Poznaje i primenjuje ispravno prapovis srpskog jezika. Može da rezimira složen tekst. Može vešto i uspešno da komunicira u afektivnoj, metaforičkoj i šaljivoj ravni upotrebe jezika.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- funkcjonowanie systemu językowego języka serbskiego oraz zależności między językiem a kulturą na obszarze tego języka
- szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów (publicystycznych, artystycznych oraz naukowych)
- treść języka mówionego, niezależnie od warunków wymawiania
- bardzo dobrze realia społeczne polityczne Serbii
Student/ka potrafi:
- posługiwać się językiem serbskim w stopniu zbliżonym do rodzimych użytkowników języka i umie porozumieć się w języku serbskim w dowolnej sytuacji komunikacyjnej
- potrafi wyczerpująco wyrazić swoje myśli w przejrzystym i poprawnie zbudowanym tekście (350 - 400 słów) zawierającym jasno sformułowaną tezę
- redagować teksty pisane w języku serbskim
- formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe, dotyczące złożonych problemów wypowiedzi ustne, wypowiadać się płynnie i spontanicznie, bez zastanowienia i bez widocznego trudu dobierając słownictwo
- prowadzić uargumentowaną dyskusję z wykorzystaniem merytorycznej argumentacji w języku serbskim, jest równorzędnym partnerem dla rozmówców
- wymawia głoski i mówi z intonacją i akcentem w sposób zbliżony do rodzimych użytkowników języka serbskiego
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- respektowania zasad komunikacji społecznej charakterystycznych dla kultury serbskiej
- poznawania i popularyzowania kultury serbskiej w Polsce
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem terminowego zaliczenia przez niego ćwiczeń.
Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego:
zaliczenie wszystkich krótkich sprawdzianów pisemnych i ustnych
aktywność na zajęciach;
bieżące przygotowanie do zajęć
zaliczenie testu semestralnego
Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. W części pisemnej sprawdzane są: wiedza z zakresu form i konstrukcji gramatycznych, opanowanie leksyki, rozumienie tekstu pisanego i słyszanego, pisanie. W części ustnej sprawdzane są: umiejętność wypowiadania się na znany temat, sprawność komunikacyjna
Na zaliczenie końcowe składają się: oceny uzyskiwane podczas regularnej pracy na lektoracie oraz wynik egzaminu końcowego.
Student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50 % zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku nadrobienia znajomości materiału.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 180 h – 6 ECTS
przygotowanie bieżące do zajęć: 75-90 h – 3 ECTS
przygotowanie do testów śródsemestralnych i do egzaminu: 75-90 h – 3 ECTS
łącznie: 12 ECTS
Literatura
1. Nataša Milićević Dobromirov, Biljana Novković Adžaip, Super srpski, Azbukum, Novi Sad, 2016.
2. Milorad Dešić, Srpski akcenat s lakoćom, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1992.
3. Milorad Dešić, Pravopis srpskoga jezika, Priručnik za škole, Nijansa, Zemun, 2004.
4. Živojin Stanojčić, Ljubomir Popović, Gramatika srpskoga jezika, Zavod za udžbenike, Beograd, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: