Literatura współczesna - Czechy 3005-KU6LCZ
Konwersatorium w języku kierunkowym, zaznajamiające słuchaczy z najnowszymi zjawiskami w literaturze Czech. W trakcie konwersatorium studenci zapoznają się z najważniejszymi tekstami literackimi najnowszej literatury czeskiej, które poddadzą interpretacji w języku kierunkowym. Aktywny udział w zajęciach umożliwi im prześledzenie i przeanalizowanie nowych tendencji i form w literaturze współczesnej kraju oraz podniesienie kompetencji językowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
współczesne teorie interpretacji i analizy zjawisk literackich oraz główne tendencje rozwojowe literatury czeskiej i czeskiej krytyki literackiej;
wybrane teksty, autorów i poetyki współczesnej literatury czeskiej.
Student/ka potrafi:
analizować i interpretować teksty literackie w języku czeskim z wykorzystaniem współczesnych metod badawczych;
prowadzić dyskusję i formułować wypowiedzi ustne oraz pisemne na temat współczesnej literatury czeskiej;
wskazać konteksty kulturowe i społeczne omawianych tekstów.
Student/ka jest gotowa/gotów do:
krytycznego i odpowiedzialnego posługiwania się wiedzą o literaturze czeskiej;
aktywnego uczestnictwa w życiu literackim i kulturalnym związanym z Czechami;
poszanowania odmienności kulturowej i dialogu międzykulturowego.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.
Ocenie będzie podlegała aktywność studentów, umiejętność zwerbalizowania podejmowanej problematyki w języku czeskim.
Możliwe są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
praca własna studenta: 50 h – 2 ECTS
przygotowanie do egzaminu: 25 h - 1 ECTS
łącznie: 4 ECTS
Literatura
P. Hůlová, Paměti moji babičky.
P. Hůlová, Stanice tajga.
P. Soukupová, Zmizet.
B. Bellová, Jezero.
M. Šindelka, Únava materiálu.
S. Fischerová, Zázrak.
A. Bolavá, Do tmy.
A. Bolavá, Ke dnu.
A. Mornštajnová, Slepá mapa.
K. Tučková, Vyhnání Gerty Schnirch.
J. Katalpa, Němci.
J. Hajíček, Rybí krev.
M. Přibáň, Všechno je jenom dvakrát.
Literatura przedmiotu:
A. Fialová a kol., V souřadnicích mnohosti.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: