Historia języka słoweńskiego z elementami gramatyki historycznej 3005-KU6HJSLW
Zagadnienia wstępne (okresy rozwoju języka słoweńskiego, pojęcie gramatyki historycznej).
Okres przedliteracki - najstarsze zabytki pisane języka słoweńskiego.
Okres literacki - protestantyzm i powstanie nowożytnego języka słoweńskiego.
Okres kontrreformacji i odrodzenia narodowego.
Reforma alfabetu języka słoweńskiego.
Przegląd gramatyk i słowników języka słoweńskiego w historii rozwoju.
Analiza tekstów z różnych okresów rozwoju oraz wskazywanie cech charakterystycznych dla danego etapu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- czynniki kształtujące historię języka słoweńskiego
- etapy historii zewnętrznej języka słoweńskiego
- elementy historii wewnętrznej języka słoweńskiego
- wpływ historii języka na jego stan współczesny
- funkcjonowanie systemu języka słoweńskiego na przestrzeni dziejów a także jest zaznajomiony z tradycjami badań nad historią języka słoweńskiego
Student/ka potrafi:
- ocenić wpływ poszczególnych postaci historycznych na rozwój języka narodowego
- wskazać źródła historyczne poszczególnych składników dzisiejszej tradycji językowej i scharakteryzować czynniki ją kształtujące
- zinterpretować przykłady poszczególnych faz rozwojowych tradycji językowej
- prowadzić dobrze uzasadnioną dyskusję, opierając się na rzetelnych argumentach zarówno w języku polskim, jak i słoweńskim
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- pogłębiania posiadanej wiedzy na temat historii języka słoweńskiego, korzystając z dostępnych źródeł historycznych i współczesnych
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Aby zostać dopuszczonym do egzaminu należy spełnić następujące warunki: być obecnym na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym), aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć w porozumieniu z osobą prowadzącą zajęcia..
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
praca własna studenta: 75 h – 3 ECTS
łącznie: 4 ECTS
Literatura
W. Kryzia, Słoweński. Słoweńcy. Słowenia. Zarys historii języka i kształtowanie sie świadomosci narodowej, Katowice 2008
F. Ramovš, Kratka zgodovina slovenskega jezika, Ljubljana 1995
J. Toporišič, Enciklopedija slovenskega jezika, Ljubljana 1992
J. Toporišič, Slovenski jezik in sporočanje 2, Maribor 1996
J. Toporišič, Slovenska slovnica, Ljubljana 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: