Historia języka czeskiego z elementami gramatyki historycznej 3005-KU6HJCZ
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami kształtowania się i funkcjonowania języka czeskiego na przestrzeni dziejów. Punktem wyjścia jest określenie genetycznych i arealnych związków między językami używanymi w regionie i odbicie tych związków w systemie gramatycznym i leksykalnym. Przedstawiona zostanie stratyfikacja językowa i jej odbicie w sytuacji komunikacyjnej w obrębie poszczególnych subregionów. Procesy językowe powiązane zostaną ze zjawiskami z zakresu świadomości etnicznej i językowej, a zwłaszcza z procesami kształtowania się standardowego języka narodowego. Uwzględnione zostaną procesy dywergencji i konwergencji językowej na omawianym obszarze, łącznie z oddziaływaniem polityki językowej, aż do współczesności. Punkt ciężkości będzie spoczywał na przedstawieniu historii zewnętrznej języka czeskiego, z uwzględnieniem faktów z zakresu historii wewnętrznej w takim zakresie, w jakim wymaga tego całościowy ogląd historii języka narodowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- czynniki kształtujące historię języka czeskiego
- etapy historii zewnętrznej języka czeskiego
- elementy historii wewnętrznej języka czeskiego
- wpływ historii języka na jego stan współczesny
- funkcjonowanie systemu języka czeskiego na przestrzeni dziejów a także jest zaznajomiony z tradycjami badań nad historią języka czeskiego
Student/ka potrafi:
- ocenić wpływ poszczególnych postaci historycznych na rozwój języka narodowego
- wskazać źródła historyczne poszczególnych składników dzisiejszej tradycji językowej i scharakteryzować czynniki ją kształtujące
- zinterpretować przykłady poszczególnych faz rozwojowych tradycji językowej
- prowadzić dobrze uzasadnioną dyskusję, opierając się na rzetelnych argumentach zarówno w języku polskim, jak i czeskim
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- pogłębiania posiadanej wiedzy na temat historii języka czeskiego, korzystając z dostępnych źródeł historycznych i współczesnych
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Aby zostać dopuszczonym do egzaminu należy spełnić następujące warunki: być obecnym na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym), aktywnie uczestniczyć w zajęciach
Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć w porozumieniu z osobą prowadzącą zajęcia..
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
praca własna studenta: 75 h – 3 ECTS
łącznie: 4 ECTS
Literatura
• Český jazyk, red. J. Kořenský, Opole 1998,
• Český jazyk na přelomu tisíciletí, red. F. Daneš, Praha 1997 - wybrane rozdziały,
• Lamprecht A., Šlosar D., Bauer J., Historická mluvnice češtiny, Praha 1986
• Siatkowska E., Rodzina języków zachodniosłowiańskich, Warszawa 1992 - wybrane rozdziały
• Siatkowska E., Siatkowski J., Wybór tekstów staroczeskich, Warszawa 1967 - fragmenty
• Stieber Z., Zarys dialektologii języków zachodniosłowiańskich, Warszawa 1965 – fragmenty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: