Praktyczna nauka języka bułgarskiego (1M) 3005-KU6BUL
Zakres tematyczny:
• Ludzie – konflikty w rodzinie, między pokoleniami, w społeczeństwie, problemy etniczne i stereotypy narodowe;
• Edukacja – porównanie systemów edukacyjnych różnych państw;
• Praca – rynek pracy, mało znane i nowe zawody, dobrze płatne zawody w Bułgarii i Polsce, perspektywy realizacji zawodowej;
• Kultura – dialog kultur, zjawiska kulturowe w realiach bułgarskich;
• Język – zjawiska językowe;
• Zdrowie – choroby jako problem społeczny, system zdrowia;
• Podróżowanie – przewodniki, teksty reklamowe;
• Natura i środowisko – problemy ekologiczne;
• Nauka i technika – wynalazki, nowe technologie;
• Media – język mediów;
• Święta, tradycje, zwyczaje
• Aktualne problemy życia społeczno-politycznego Bułgarii;
• Tematy tabu, tematy kontrowersyjne – kara śmierci, aborcja, klonowanie, eutanazja itp.
Uwaga: jeden temat może być omawiany na więcej niż jednym spotkaniu i w innej kolejności niż przedstawiona poniżej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka potrafi:
● analizować funkcjonowanie systemu językowego języka bułgarskiego oraz
interpretować zależności między językiem a kulturą w bułgarskim obszarze językowym
● rozumieć i interpretować trudne, dłuższe teksty pisane – w szczególności teksty
publicystyczne, literackie i naukowe
● rozumieć przekaz ustny w języku bułgarskim niezależnie od warunków artykulacyjnych
(np. akcent, tempo, różnice regionalne)
● posługiwać się wiedzą o realiach społecznych i politycznych Bułgarii w kontekście komunikacji, analizy tekstów oraz działań tłumaczeniowych
● posługiwać się językiem bułgarskim w stopniu zbliżonym do rodzimych użytkowników języka i umie porozumieć się w języku bułgarskim w dowolnej sytuacji komunikacyjnej
● wyczerpująco wyrazić swoje myśli w przejrzystym i poprawnie zbudowanym tekście (350 - 400 słów) zawierającym jasno sformułowaną tezę
● redagować teksty pisane w języku bułgarskim
● formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe, dotyczące złożonych
problemów wypowiedzi ustne, wypowiadać się płynnie i spontanicznie, bez
zastanowienia i bez widocznego trudu dobierając słownictwo
● prowadzić uargumentowaną dyskusję z wykorzystaniem merytorycznej argumentacji w języku bułgarskim, jest równorzędnym partnerem dla rozmówców
● wymawiać głoski i mówi z intonacją i akcentem w sposób zbliżony do rodzimych użytkowników języka bułgarskim
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem terminowego zaliczenia przez niego ćwiczeń.
Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego:
zaliczenie wszystkich krótkich sprawdzianów pisemnych i ustnych
aktywność na zajęciach;
bieżące przygotowanie do zajęć
zaliczenie testu semestralnego
Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. W części pisemnej sprawdzane są: wiedza z zakresu form i konstrukcji gramatycznych, opanowanie leksyki, rozumienie tekstu pisanego i słyszanego, pisanie. W części ustnej sprawdzane są: umiejętność wypowiadania się na znany temat, sprawność komunikacyjna
Na zaliczenie końcowe składają się: oceny uzyskiwane podczas regularnej pracy na lektoracie oraz wynik egzaminu końcowego.
Student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50 % zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku nadrobienia znajomości materiału.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 180 h – 6 ECTS
przygotowanie bieżące do zajęć: 75-90 h – 3 ECTS
przygotowanie do testów śródsemestralnych i do egzaminu: 75-90 h – 3 ECTS
łącznie: 12 ECTS
Literatura
Materiały wybrane przez lektora: teksty oryginalne, materiały audiowizualne: emisje telewizyjne, debaty, audycje radiowe; fragmenty współczesnej literatury pięknej, eseje; teksty publicystyczne.
W cyklu 2025:
Materiały dydaktyczne są przygotowywane i przekazywane studentom przez wykładowcę w trakcie semestru. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: