Antropologia współczesności Słowenii 3005-KU6AWSLW
Konwersatorium jest poświęcone analizie najważniejszych zjawisk we współczesnym społeczeństwie słoweńskim. Analizy wpisują się w metodologie badań antropologii współczesności, badań nad doświadczeniem życia społecznego, wymagają jednak sięgania po różnorodne dokumenty źródłowe (materiały audiowizualne, publicystykę, statystyki, znaki ikoniczne, itd.). Celem jest wypracowanie umiejętności badania przemian i procesów we współczesnej Słowenii, a także rozpoznawanie największych napięć w perspektywie długiego trwania oraz wiedzy o historii kultury na gruncie zarówno słoweńskim, jak i szerszym - regionalnym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- przedmiot i zakres badań antropologii współczesności
w stopniu pogłębionym zasady analizy współczesnych tekstów kultury z różnych dziedzin praktyk kulturowych oraz o ich wzajemne powiązania w Słowenii i na tle europejskim.
- zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w Słowenii w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim.
Student/ka potrafi:
- dokonywać egzegezy tekstów źródłowych, w języku słoweńskim
dokonać interpretacji mechanizmów kierujących współczesnymi zachowaniami społecznymi z perspektywy antropologii
- przygotować i obronić rozumowanie w oparciu o samodzielnie zebrane, zanalizowane i zintegrowane informacje
- korzystać z dorobku kulturoznawstwa oraz nauk pokrewnych, twórczo nawiązywać do uznanych badań i szkół badawczych w procesie opracowania własnej tezy, obrony stanowiska czy uzasadnienia wniosków płynących z samodzielnie dokonywanej analizy współczesnych zjawisk kulturowych w Słowenii
- korzystać z metod badawczych właściwych dla różnych dyscyplin obszaru nauk humanistycznych oraz w uzasadniony sposób dokonywać ich syntezy w wieloaspektowych badaniach kultury i języka wybranego kraju słowiańskiego
- interpretować zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w Słowenii w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim, przy wykorzystaniu współczesnych teorii i badań kulturoznawczych.
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- badania kultury słoweńskiej w kontekście regionalnym i na tle europejskim.
Kryteria oceniania
Praca pisemna.
Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność podczas dyskusji, oparte na opracowaniu i prezentacji materiałów źródłowych związanych z wybranym tematem zajęć oraz moderacji dyskusji w grupie.
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
praca własna studenta: 80 h – 3 ECTS
łącznie: 4 ECTS
Literatura
Ogólna literatura ramowa:
- wybrane numery czasopisma nauykowego ZRC SAZU "Traditiones"
- Slavec Gradišnik, Ingrid. 2000. Etnologija na Slovenskem med čermi narodopisja in antropologije. Ljubljana: Založba ZRC SAZU.
- Šmitek, Zmago in Božidar Jezernik. 1992. Antropološka tradicija na Slovenskem. Etnolog 2(53): 259-274.
- Muršič, Rajko in Mojca Ramšak, ur. 1995. Razvoj slovenske etnologije od Štrekla in Murka do sodobnih etnoloških prizadevanj. Ljubljana: Slovensko etnološko društvo.
- Thomas Hylland Eriksen, Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej,
- Socjologia codzienności, red. P. Sztompka i M. Boguni-Borowska, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: