Antropologia współczesności w Serbii 3005-KU6AWSER
Zajęcia są poświęcone współczesnej kulturze Serbii – wybranym zjawiskom reprezentatywnym dla życia społecznego dwóch pierwszych dekad XXI wieku. Celem zajęć jest doskonalenie zmysłu obserwacji oraz umiejętności systematycznej analizy fenomenów kulturowych z wykorzystaniem metod badawczych takich subdyscyplin antropologii, jak: antropologia codzienności, a. ciała, a. widowisk, a. praktyk językowych. Przedmiot ma także przybliżyć zasady interpretacji pozyskanej wiedzy w kontekście aktualnych koncepcji metodologicznych. W trakcie kursu studenci ćwiczą także różne formy prezentacji oraz upowszechniania wyników badań. Cykl stanowi rozwinięcie przedmiotu "Antropologia kultury" (1L), ma formę laboratorium humanistycznego i opiera się na zastosowaniu instrumentarium badawczego antropologii i etnologii w refleksji nad kulturą serbską rozpatrywaną w wymiarze rozmaitych praktyk społecznych. Przedmiotem zainteresowania są przede wszystkim te zjawiska i procesy, które stanowią pole kształtowania oraz ekspresji tożsamości zbiorowej Serbów, a ponadto decydują o jej idiomatyczności. Układem odniesienia dla problematyki podejmowanej w toku zajęć są aktualne zagadnienia badawcze humanistyki obejmujące następujące obszary aktywności społeczno-kulturowej:
1. Codzienność, habitus, banalność.
2. Ciało.
3. Spektakl społeczny, performans kulturowy, rytualizacja.
4. Mit i bohaterowie kulturowi współczesności.
5. Wytwarzanie miejskości.
6. Globalizacja/glokalizacja. Nowa lokalność.
7. Kultura wiedzy.
8. Ekologia kulturowa.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- przedmiot i zakres badań antropologii współczesności
w stopniu pogłębionym zasady analizy współczesnych tekstów kultury z różnych dziedzin praktyk kulturowych oraz o ich wzajemne powiązania w Serbii i na tle europejskim.
- zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w Serbii w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim
Student/ka potrafi:
- dokonywać egzegezy tekstów źródłowych, w języku serbskim
dokonać interpretacji mechanizmów kierujących współczesnymi zachowaniami społecznymi z perspektywy antropologii
- przygotować i obronić rozumowanie w oparciu o samodzielnie zebrane, zanalizowane i zintegrowane informacje
- korzystać z dorobku kulturoznawstwa oraz nauk pokrewnych, twórczo nawiązywać do uznanych badań i szkół badawczych w procesie opracowania własnej tezy, obrony stanowiska czy uzasadnienia wniosków płynących z samodzielnie dokonywanej analizy współczesnych zjawisk kulturowych w Serbii
- korzystać z metod badawczych właściwych dla różnych dyscyplin obszaru nauk humanistycznych oraz w uzasadniony sposób dokonywać ich syntezy w wieloaspektowych badaniach kultury i języka wybranego kraju słowiańskiego
- interpretować zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w Serbii w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim, przy wykorzystaniu współczesnych teorii i badań kulturoznawczych
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- badania kultury serbskiej w kontekście regionalnym i na tle europejskim
Kryteria oceniania
Praca pisemna.
Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność podczas dyskusji, oparte na opracowaniu i prezentacji materiałów źródłowych związanych z wybranym tematem zajęć oraz moderacji dyskusji w grupie.
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
praca własna studenta: 80 h – 3 ECTS
łącznie: 4 ECTS
Literatura
Źródła:
Prasa i wizualne materiały dostępne w Internecie.
Wybrane opracowania naukowe:
„Glasnik Etnografskog instututa SANU”
„Zbornik Matice srpske za društvene nauke”
„Kultura” http://casopiskultura.rs/
M. Malešević, Žensko, Beograd 2008.
I. Erdei, Antropologija potrošnje, Beograd 2008.
S. Zlatanović, Etnička identifikacija na posleratnom područiju, Beograd 2018.
T. Kuljić, Tanatopolitika. Sociloškoistorijska analiza političke upotrebe smrti, Beograd 2014.
A. Pavićević, Vreme (bez) smrti. Predstave os mrit u Srbiji 19-21 veka, Beograd 2011.
M. de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K. Thiel-Jańczyk, Kraków 2008.
M. Billing, Banalny nacjonalizm, tłum. M. Sekerdej, Kraków 2008.
T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, tłum. A. Sadza, Kraków 2005.
P. Bourdieu, Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Kraków 2009,
Antropologia ciała (skrypt), Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M. Szpakowska, oprac. A. Chałupnik i in., wyd. dowolne.
Antropologia widowisk (skrypt), Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, oprac. A. Chałupnik, wyd. dowolne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: