Antropologia współczesności Czech 3005-KU6AWCZ
Zasadniczym celem przedmiotu jest ekscerpcja najistotniejszych elementów składowych współczesnych czeskich praktyk kulturowych (współczesność rozumiana będzie w tym wypadku jako okres od 2000 roku) z perspektywy antropologii kultury. Ponieważ świadomi jesteśmy nieciągłości, niejednorodności, rozwarstwiania a czasami przypadkowości procesów kulturowych we współczesnym świecie proponujemy 7 kręgów zagadnień (zakres tematów), z których w każdym roku akademickim zostanie wybrane jedno (ewentualnie dwa) do pogłębionej analizy podczas zajęć.
Wychodzimy z założenia (za Paulem Rabinowem i Anthonym Stavrianskisem opisanego w „Demands of the Day: On the Logic of Anthropological Inquiry”), że badania nad współczesnością posiadają trzy możliwe fazy: to, co obecne; to, co faktyczne; oraz to, co współczesne. Pierwsza odnosi się do o sytuacji zaobserwowanej przez badacza (zbieranie danych z terenu), druga to problematyzacja tego, co zaobserwowane, trzecia zaś to analiza antropologiczna. W konsekwencji wybrane zagadnienie zostanie wraz ze słuchaczami przeniesione na trzy pola refleksji od obserwacji (zbieranie danych), przez selekcję i kategoryzację (pole namysłu), do konceptualizacji (wiedza). Implikacją przyjętej perspektywy jest założony sposób pracy nad wybranymi zagadnieniami, innymi słowy forma zajęć. Przyjęliśmy, że najbardziej efektywna (zarówno dla słuchaczy, jak i dla prowadzącego) będzie forma laboratorium kulturoznawczego (nawiązując tym samym do takich badaczy jak Charles Peirce, Aby Warburg, a zwłaszcza Claude Lévi-Strauss). Przede wszystkim ze względu na otwartość, która gwarantuje stworzenie warunków, swoistej platformy do swobodnej wymiany refleksji, którą Aleksandra Kil, Jacek Małczyński, Dorota Wolska nazywają „współmyśleniem” („Ku laboratorium humanistycznemu”). „[…] współmyślność – piszą – nie jest stanem, lecz raczej momentem czy zbiorem takich momentów twórczej, efektywnej intelektualnej współpracy. Współmyślność jest przygodna, efemeryczna, zdarzeniowa, trudna do uchwycenia i nie ma gwarancji, że zawsze się uda. Ten rodzaj współpracy wymaga zaufania i chęci bezinteresownego dzielenia się wiedzą, jakkolwiek prostodusznie to brzmi”. Zespołowość (w zbieraniu danych i dyskusji nad nimi), intensywna wymiana refleksji zapewnia, że proces wydobywania wiedzy będzie przebiegał kolektywnie, we współpracy (współmyślności) prowadzącego i słuchaczy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- przedmiot i zakres badań antropologii współczesności
- w stopniu pogłębionym zasady analizy współczesnych tekstów kultury z różnych dziedzin praktyk kulturowych oraz o ich wzajemne powiązania w Czechach i na tle europejskim.
- zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w Czechach w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim
Student/ka potrafi:
- dokonywać egzegezy tekstów źródłowych, w języku czeskim
- dokonać interpretacji mechanizmów kierujących współczesnymi zachowaniami społecznymi z perspektywy antropologii
- przygotować i obronić rozumowanie w oparciu o samodzielnie zebrane, zanalizowane i zintegrowane informacje
- korzystać z dorobku kulturoznawstwa oraz nauk pokrewnych, - twórczo nawiązywać do uznanych badań i szkół badawczych w procesie opracowania własnej tezy, obrony stanowiska czy uzasadnienia wniosków płynących z samodzielnie dokonywanej - analizy współczesnych zjawisk kulturowych w Czechach
- korzystać z metod badawczych właściwych dla różnych dyscyplin obszaru nauk humanistycznych oraz w uzasadniony sposób dokonywać ich syntezy w wieloaspektowych badaniach kultury i języka wybranego kraju słowiańskiego
- interpretować zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w Czechach w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim, przy wykorzystaniu współczesnych teorii i badań kulturoznawczych
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- badania kultury czeskiej w kontekście regionalnym i na tle europejskim
Kryteria oceniania
Praca pisemna.
Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność podczas dyskusji, oparte na opracowaniu i prezentacji materiałów źródłowych związanych z wybranym tematem zajęć oraz moderacji dyskusji w grupie.
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
praca własna studenta: 80 h – 3 ECTS
łącznie: 4 ECTS
Literatura
W cyklu 2023L:
Przykładowa literatura: |
W cyklu 2024L:
Przykładowa literatura: Chris Shilling, Antropologia ciała, Warszawa 2010 Waldemar Kuligowski, Antropologia współczesności, Kraków 2007 Maříková, Hana, (red.) Jaká je naše společnost?: otázky, které si často klademe, Praha 2010. Brouček Stanislav, Aktuální problémy adaptace vietnamského etnika v ČR, [online] http://www.cizinci.cz/files/clanky/107/vietnamska_etnika.pdf, Zdeněk Uherek (red.), Kultura – společnost – tradice, Praha 2006 Brouček, Stanislav (red.), Český pohled na Vietnamce: (mediální obraz Vietnamu, Vietnamců a vietnamství), Praha 2003 Chytil Daniel, Život cizinů v ČR, http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/prezentace_z_tk_daniel_chytil_csu/$File/csu_tk_cizinci_prezentace_chytil.pdf Tatjana Šišková (red.), Menšiny a migranti v České republice (My a oni v multikulturní společnosti 21. století), Praha 2001 Šamanová Gabriela, Národnost ve sčítání lidu v českých zemích, http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a3921/f11/100023s_Samanova-narodnost.pdf Zdeněk Uherek, Zuzana Korecká, Tereze Pojarová (red.), Cizinecké komunity z antropologické perspektivy: vybrané případy významných imigračních skupin v České republice, Praha 2008 Tůmová Věra, Vietnamských obchodů je více než družstevních prodejen, http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ceska-ekonomika/vietnamskych-obchodu-je-vice-nez-druzstevnich-prodejen/r~i:article:731370/, (data dostępu: 14.03.2014) Dana Bittnerová, Mirjam Moravcová (red.), Kdo jsem a kam patřím? Identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha 2005 Fiona Bowie, Antropologie náboženství, Praha 2008 Ivo Možný, Sociologie rodiny, Praha 2002 Petr Mareš, Sociologie nerovnosti a hudoby, Praha 1999 Marc Auge, Antropologie současných světů, Brno 1999 Zygmunt Bauman, Tim May, Mzslet sociologicky, Praha 2004 Barbora Tošnerová, Mediální obraz cizincu v ceském tisku za roky 2008 a 2009, https://migraceonline.cz/cz/e-knihovna/medialni-obraz-cizincu-v-ceskem-tisku-za-roky-2008-a-2009 Petra Schindler-Wisten, O chalupách a lidech. Chalupářství v českých zemích v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2017 Miroslav Vaněk, Lenka Krátká, (red.), PŘÍBĚHY (NE)OBYČEJNÝCH PROFESÍ Česká společnost v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2014 Zygmunt Bauman, Úvahy o postmoderní době, Praha 1995 Zygmunt Bauman, Tekuté časy, Praha 2008 Jiří Šubrt (red.), Soudobá sociologie, Praha 2008 Ivo Možný, Rodina a společnost, Praha 2008 Radka Šustrová, Luba Hédlová (red.), Česká paměť: národ, dějiny a místa paměti, Praha 2014 Mayer Françoise, Češi a jejich komunismus: paměť a politická identita, Praha 2009 Kalábová Helena, Fenomenologie zdraví a nemoci, Liberec 2011 Soukup Martin (red.), Tělo 2.0: hranice těla a podoby bolesti, Červený Kostelec 2017 Činátl Kamil, Naše české minulosti, aneb, jak vzpomínáme, Praha 2014 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: