Literatura Słowenii II 3005-KL5LSLN
Zakres przedmiotu obejmuje prezentację przebiegu, kontekstów i dynamiki procesu literackiego w Słowenii od modernistycznego przełomu (lata dziewięćdziesiąte XIX w.) po współczesność. Celem jest ukazanie zarówno procesu formowania kanonu literatury słoweńskiej, jak i przykładów dzieł, które nie zostały do niego włączone. Analizie poddany zostanie również model historii literatury słoweńskiej oraz sposób jej periodyzacji. Słuchacze dowiedzą się, jak funkcjonowało życie literackie Słoweńców w ramach różnych organizmów państwowych oraz jakie tendencje i zjawiska w największym stopniu wpływały na przemiany twórczości słownej. Przedmiotem rozważań będą estetyczne i filozoficzne inspiracje, konteksty polityczne, społeczne oraz kulturowe, problemy odbioru wybranych dzieł literackich. Przyjrzymy się przełomom dokonywanym przez pokolenia literackie, elitarnym i egalitarnym tendencjom w literaturze, wpływowi przemian kulturowych i technologicznych na życie literackie.
Dzięki połączeniu cyklu wykładów z ćwiczeniami zajęcia rozwijają także umiejętności analityczne i interpretacyjne studentów, pomagają w zrozumieniu znaczenia różnych form komunikacji społecznej, także tych o charakterze abstrakcyjnym i symbolicznym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student będzie dysponował wiedzą pozwalającą na:
- wskazanie dzieł będących częścią kanonu literatury słoweńskiej,
- podanie głównych tendencji wpływających na proces kształtowania się kanonu w poszczególnych okresach rozwoju literatury słoweńskiej,
- określenie determinant procesu rozwojowego literatury słoweńskiej w okresie wchodzącym w zakres przedmiotu,
- wskazanie pisarzy mających największy wpływ na przemiany literatury słoweńskiej,
- dostrzeżenie charakterystycznych cech poetyki poszczególnych utworów i wskazanie ich inspiracji,
- omówienie najczęściej pojawiających się w literaturze słoweńskiej tego czasu tematów i motywów.
Założeniem wykładu i ćwiczeń jest znajomość treści wybranych dzieł literatury słoweńskiej, wynikająca z ich samodzielnej lektury w języku oryginału.
UMIEJĘTNOŚCI
Student będzie potrafił:
- dokonać analizy i interpretacji dzieł prozatorskich, poetyckich i dramatycznych w kontekście gatunku, nurtu, epoki literackiej w języku słoweńskim,
- swobodnie posługiwać się słoweńskimi terminami z zakresu poetyki i historii literatury,
- wskazać filozoficzne i estetyczne inspiracje poszczególnych dzieł literackich,
- analizować utwory literackie dostrzegając ich różnorakie konteksty i wielość możliwości interpretacji, co wzbogaci jego potencjalny warsztat tłumacza.
Kryteria oceniania
Ciągła ocena bieżącego przygotowania studenta do zajęć dydaktycznych, umiejętności interpretacji i analizy dzieł literackich oraz wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy.
Sprawdzenie tych umiejętności z części ćwiczeniowej będzie miało formę samodzielnej analizy i interpretacji wybranego dzieła literackiego bądź opracowania problemu z zakresu historii bądź teorii literatury słoweńskiej. Wykład natomiast będzie zakończony egzaminem ustnym.
Na ocenę końcową składają się w 50% ocena z pracy pisemnej i w 50% ocena z egzaminu ustnego.
Dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Praktyki zawodowe
Nie ma.
Literatura
Literatura przedmiotu:
Syntezy historycznoliterackie
Helga Glušič, "Slovenska pripovedna proza v drugi polovici dvajsetega stoletja", Ljubljana: Slovenska matica, 2002.
Mateja Pezdirc-Bartol, "Navzkrižja svetov: študije o slovenski dramatiki", Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2016.
Alojzija Zupan Sosič, "Robovi mreže, robovi jaza: sodobni slovenski roman", Maribor: Litera, 2006.
Irena Novak-Popov, "Sprehodi po slovenski poeziji", Maribor: Litera, 2003.
Bożena Tokarz, Między destrukcją a konstrukcją. O poezji Srečka Kosovela w kontekście konstruktywistycznym, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2004.
Od moderny do ekspresjonizmu. Z przemian świadomo¬ści literackiej w Słowenii. Wro¬cław etc.: Zakład Narodowy im. Osso¬lińskich 1982
Katarina Šalamun-Biedrzycka, Poezja Antona Podbevška i Antona Vodnika w latach dwudziestych XX w. - zmiana wizji świata, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1980.
Monika Gawlak, Świat poetycki Gregora Strnišy, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2012.
Lektury omawiane podczas ćwiczeń:
1. Izbor modernę poezije: D. Kette, O. Župančič, J. Murn, I. Cankar
2. I. Cankar, Hlapci
3. S. Kosovel, A. Podbevšek, izbor poezije
4. S. Grum, Dogodek v mestu Gogi
5. V. Bartol, Alamut
6. P. Voranc, Samorastniki
7. D. Jovanović, Ekshibicionist
8. G. Strniša, izbor poezije
9. T. Šalamun, izbor poezije
10. V. Möderndorfer, Limonada Slovenica
11. A. Blatnik: Plamenice in solze
12. S. Makarovič, izbor poezije in pravljic
13. G. Vojnović, Figa
14. B, Korun, Maja Vidmar, Anja Golob, Izbor poezije
15. Izbor študentov
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: