Gramatyka opisowa języka chorwackiego (3L) 3005-KL5GOCHA2
Celem przedmiotu jest usystematyzowanie wiadomości z zakresu gramatyki opisowej współczesnego języka chorwackiego zdobytych przez studentów w toku lektoratu tego języka, a także innych zajęć językoznawczych, poprzez skonfrontowanie ich z najnowszymi osiągnięciami językoznawstwa teoretycznego (także polskiego). Przedstawione będą główne opracowania z zakresu gramatyki opisowej i normatywnej języka oraz leksykografii. Zagadnienia są prezentowane przy pomocy różnych ujęć językoznawczych, włącznie z metodologią używaną w lingwistyce korpusowej.
Zajęcia będą obejmowały następując bloki zagadnień:
1. Tvorba riječi hrvatskog jezika.
2. Tipovi složenih rečenica.
3. Red riječi u rečenici.
4. Aktualni problemi jezične kulture.
5. Funkcionalni stilovi hrvatskog jezika.
6. Hrvatsko-srpske leksičke i gramatičke razlike.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie systemu językowego języka chorwackiego oraz zależności między językiem a kulturą na obszarze tego języka
Student/ka potrafi:
- posługiwać się językiem chorwackim na poziomie C1, rozpoznawać i stosować różne style wypowiedzi
- komunikować się z zachowaniem zasad etykiety językowej i specyfiki zachowań komunikacyjnych w języku chorwackim
- dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia informacyjno-komunikacyjne odpowiednie dla języka chorwackiego
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zależy od wyników końcowego zaliczenia pisemnego. Student/ka ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Student/ka zobowiązany/a jest do zaliczenia w formie pisemnej dodatkowych nieusprawiedliwionych nieobecności.
Podczas zaliczenia pisemnego ocenie podlegają:
- znajomość informacji przekazywanych na zajęciach oraz zawartych w zalecanej literaturze;
- umiejętność praktycznego zastosowania wiadomości teoretycznych do konstruowania i analizy tekstów chorwackich.
Szacowany rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 60 h – 2 ECTS
praca własna studenta: 120 h – 4 ECTS
łącznie: 6 ECTS
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku.
Literatura
Babić S., Tvorba riječi u hrvatskom književnom jeziku, Zagreb 1986 (i nast.).
Barić E., Lončarić M. i in., Hrvatska gramatika, Zagreb 1997.
Hrvatski jezični portal, hjp.znanje.hr
Hrvatski jezični savjetnik, Zagreb 1999.
Hrvatski jezik, red. M. Lončarić, Opole 1998.
Katičić R., Načela standardnosti hrvatskoga jezika, Jezik 43 (1995-96), 5, 175-182; Forum 37 (1998), 70, 1/3, 226-235; Državnost 2 (1998), 2, 267-275; [w:] Norme i normiranje hrvatskoga standardnoga jezika, prir. M Samardžija, Zagreb 1999, s. 295-307.
Kordić S., Relativna rečenica, Zagreb 1995.
Kordić S., Riječi na granici punoznačnosti, Zagreb 2002.
Pranjković I., Druga hrvatska skladnja, Zagreb 2002. [Sintaktičke inovacije u hrvatskome standardnom jeziku (1945-1990)]
Raguž D., Praktična hrvatska gramatika, Zagreb 1997.
Silić J., Hrvatski jezik kao sustav i kao standard, [w:] Riječki filološki dani, Rijeka 1996, 1, 187-194.
Silić J., Razgovorni stil hrvatskoga standardnog jezika, Kolo 1997, 4, 483-495.
Silić J., Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika, Zagreb 2006.
Silić J., Pranjković I., Gramatika hrvatskoga jezika, Zagreb 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: