Wspołczesne życie społeczno-polityczne Czech 3005-KL5-WZSP-CZ
Zajęcia dotyczą najważniejszych zagadnień współczesnego życia politycznego Czech oraz istotnych problemów społecznych tego kraju. Pozwalają na zdobycie orientacji w aktualnych wątkach debaty publicznej i polityki społecznej, jak również dostrzec fundamentalne zagadnienia dla definiowania czeskiej tożsamości narodowej. Kolejne bloki tematyczne związane są w najistotniejszymi kwestiami, które pojawiają się w debacie medialnej, dzięki czemu słuchacze zdobywają kompetencje kulturowe umożliwiające doskonałą orientację w realiach współczesnych Czech. Omawiane są także zagadnienia kluczowe dla funkcjonowania państwa, procesy ruchliwości społecznej, system oświaty, relacje etniczne, wyznaniowe, genderowe, i in.
Zajęcia prowadzone są w języku czeskim, dzięki czemu student/ka zdobywa umiejętność argumentacji i prowadzenia dyskusji w tym języku. Język używany jest tu jako narzędzie komunikacji i wymiany w swym aspekcie praktycznym. Słuchacze poznają realia kraju w jego języku, używają go także do komentowania sceny społeczno-politycznej Czech. Pogłębianiu kompetencji językowo-kulturowej mają służyć symulowane debaty na wybrane zagadnienia, przygotowywanie wystąpień i moderowanie dyskusji przez studentki/studentów. Konieczność przygotowywania debat zmusza uczestników zajęć do aktywnego zapoznania się z czeskimi mediami, ich profilem, skłaniają do systematycznego czytania prasy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka wie:
– jakie są zasady funkcjonowania państwa czeskiego oraz najważniejsze instytucje publiczne i kulturalne,
– jakie są główne zagadnienia debaty publicznej i polityki społecznej we współczesnych Czechach,
– jakie są podstawowe kwestie tożsamościowe i społeczne obecne w czeskiej przestrzeni medialnej i politycznej.
Student/ka potrafi:
– analizować i interpretować teksty medialne, polityczne i publicystyczne w języku czeskim,
– prowadzić dyskusję oraz argumentować w języku czeskim na tematy społeczno-polityczne,
– przygotować wypowiedzi ustne i pisemne, prezentacje oraz moderować debaty na zadane tematy.
Student/ka jest gotów/gotowa do:
– systematycznego śledzenia czeskiej debaty publicznej i mediów,
– uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym Czech z uwzględnieniem kontekstu historycznego i politycznego,
– respektowania norm komunikacji publicznej właściwych dla czeskiej przestrzeni kulturowej.
Kryteria oceniania
METODY I KRYTERIA OCENIANIA
aktywność podczas zajęć i udział w dyskusjach;
przygotowanie prezentacji i udział w debatach;
egzamin pisemny i ustny po drugim semestrze.
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze; każda kolejna musi być zaliczona w sposób uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50% zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku nadrobienia materiału.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku.
Rozkład pracy studenta (6 ECTS):
uczestnictwo w zajęciach: 60 h – 2 ECTS
przygotowanie do zajęć i czytanie prasy: 30 h – 1 ECTS
przygotowanie wystąpień i debat: 30 h – 1 ECTS
przygotowanie do egzaminu: 60 h – 2 ECTS
Łącznie: 180 h – 6 ECTS
Literatura
Literatura będzie podawana na bieżąco w zależności od rozwoju dynamicznej sytuacji społeczno-politycznej.
Część materiału będą stanowić audycje radiowe i telewizyjne z czeskich mediów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: