Typologia języków słowiańskich 3005-KL4TYPO
Omawiane zagadnienia:
- Typologia językowa jako dział językoznawstwa: typologia ogólna a kontrastywna; typologia fonetyczno-fonologiczna, semantyczno-morfologiczna, syntaktyczna, graficzna. Przegląd ogólnych kategorii typologii lingwistycznej.
- Syntetyzm, analityzm, izolacjonizm, aglutynacja, alternacja - w językach świata (wobec j. słowiańskich). Analityczność a bałkańskość językowa.
- Typologiczne podziały obszaru słowiańskiego (czwór-, trój- i dwudzielny); różnice typologiczne między tymi obszarami. Istotne kryteria podziału systemowego.
- Ile jest współczesnych narodowych języków słowiańskich? Mikrojęzyki słowiańskie. Słowiańszczyzna wobec innych języków Europy i świata w świetle klasyfikacji genetycznej, typologicznej i arealnej. Stan dzisiejszych języków słowiańskich jako efekt wewnętrznych procesów ewolucyjnych i kontaktów międzyjęzykowych.
- Pojęcie słowiańskości w świetle języka. "Słowiański" model języka. Języki słowiańskie i Słowianie u początków ich dziejów - naukowe hipotezy i dyskusje.
- Przegląd podstawowych gramatycznych kategorii imiennych i werbalnych istotnych dla typologicznego opisu współczesnych języków słowiańskich i ich typowość/wyjątkowość na tle gramatyki języków Europy.
- Najstarszy zaświadczony język słowiański - staro-cerkiewno-słowiański (scs) - jako diachroniczny punkt odniesienia w typologicznym opisie języków słowiańskich.
- Typologiczne tendencje rozwojowe współczesnych języków słowiańskich (analityzacja, kreolizacja itp.).
- Wspólna - w trakcie zajęć (wykładu) - analiza językowa prostych tekstów w różnych językach słowiańskich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po odbyciu i zaliczeniu tych zajęć ma pełne wyobrażenie o podobieństwach i różnicach między językami słowiańskimi, rodziną słowiańską a innymi językami indoeuropejskimi oraz nieindoeuropejskimi. Potrafi wskazać wszystkie istotne cechy typologiczne systemu danego języka słowiańskiego oraz cechy makroobszaru słowiańskiego, do którego dany język należy. Rozumie i potrafi wskazać cechy pokrewieństwa i podobieństwa językowego (np. rodzina a liga językowa). Zna podstawowy zasób kategorii morfologicznych poszczególnych języków słowiańskich.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach
Egzamin ustny
Praktyki zawodowe
Nie przewidziano praktyk.
Literatura
- Bednarczuk L. et al., Języki indoeuropejskie, t. I-II, Warszawa 1986
- http://www.linguistic-typology.org/ (wybrane opracowania)
- Dalewska-Greń H., Języki słowiańskie, Warszawa 2002
- Milewski T., Językoznawstwo, PWN 2009
- Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007
- Weinsberg A., Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1983
- Majewicz A. F., Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989
- Pianka W., Tokarz E., Gramatyka konfrontatywna języków słowiańskich, t. 1, Katowice 2000
- Encyklopedia wiedzy o języku polskim, red. S. Urbańczyk, Ossolineum (dowolne wydanie)
- Język polski. Encyklopedia w tabelach, red. W. Mizerski, Warszawa 2000
- Ogólnosłowiański atlas językowy (OLA) - wybrane tomy i mapy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: