Literatura Słowacji I 3005-KL4LSL
Wykład ma charakter przewodnika po literaturze słowackiej, od jej początków po koniec dziewiętnastego wieku. W jego trakcie omówione będą najważniejsze zjawiska w literaturze w szerszym kontekście kulturowym. W trakcie ćwiczeń będą analizowane konkretne teksty literackie pochodzące z różnych epok i dobrane pod kątem przejawiania się w nich specyficznych elementów kultury słowackiej. Praca z konkretnym tekstem ma na celu pokazanie studentom różnych znaczeń zakodowanych w literaturze pięknej, zarówno tych, których rozpoznanie wymaga znajomości kontekstu lokalnego (tj. słowackiego), jak i znaczeń uniwersalnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi:
- wskazać kluczowe problemy procesu historycznoliterackiego
- wskazać na reprezentatywne dla danego okresu dzieła literackie
- samodzielnie je przeanalizować i zinterpretować z uwzględnieniem kontekstu kulturowego, w jakim powstały.
Zajęcia rozwijają zatem umiejętności analityczne i interpretacyjne studentów, pomagają w zrozumieniu znaczenia różnych form komunikacji społecznej, także tych o charakterze wysoce abstrakcyjnym i symbolicznym.
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę z przedmiotu składa się:
1. Napisanie eseju na wybrany temat, uzgodniony z prowadzącym ćwiczenia do przedmiotu.
2. Obecność i aktywność na zajęciach.
3. Egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura do ćwiczeń będzie podawana sukcesywnie w trakcie zajęć.
Poniższe pozycje mają charakter podręcznikowy:
1) Gizela Gáfriková: Zabúdané súvislosti (štúdie o slovenskej literatúre 17. - 18. storočoa)
2) Barbara Suchoń: Dzieje sielanki słowackiej na tle europejskim
3) Miroslav Vojtech: Slovenská klasicistická a preromatická literatúra
4) Peter Zajac, Lubica Schmarcová i in.: Slovenský romatizmus (Synopticko-pulzačný model kultúrneho javu)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: