Gramatyka opisowa języka serbskiego (1) 3005-KL4GOSER
Program zajęć obejmujący pierwsze dwa semestry dwuletniego kursu gramatyki jest dostosowany do realizacji dwu celów:
- po pierwsze, studenci otrzymują (w formie serii krótkich wykładów, zajmujących tylko część poszczególnych zajęć) całościowy zarys fleksji współczesnego języka serbskiego (wraz z informacją o serbskiej terminologii gramatycznej i jej polskich odpowiednikach), obejmujący w szczególności morfosyntaktyczne kategorie imienne i werbalne (łącznie z morfonologicznym aspektem poszczególnych paradygmatów), a także podstawowy zestaw reguł poprawnej pisowni; przy tym omawianie poszczególnych kategorii fleksyjnych uwzględnia zarówno ich aspekt formalnogramatyczny jak i funkcjonalno-semantyczny;
- po drugie, poprzez różnorodne ćwiczenia, przy częściowej korelacji z programem lektoratu (gramatycznie uboższym niż opisywane tu zajęcia), studenci ćwiczą praktyczne zastosowanie poznanych reguł.
W części ćwiczeniowej nacisk kładziony jest na poprawną budowę wypowiedzi ustnych i pisemnych (z uwzględnieniem, odpowiednio, poprawności prozodycznej i ortograficznej), a także na rozumienie wypowiedzeń zawierających formy fleksyjne, których nie opanowali jeszcze czynnie.
Zajęcia są prowadzone po polsku; wprowadzana jest leksyka serbska w zakresie treści programowych przedmiotu i w zależności od poziomu językowej sprawności studentów możliwe jest wprowadzenie elementów nauczania w języku serbskim.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Budując serbską wypowiedź językową (ustną i pisemną), student umie poprawnie dobrać formy fleksyjne rzeczowników (i innych imiennych części mowy) oraz czasowników (w zakresie podstawowych form temporalnych i modalnych). Buduje poprawne zdania proste z użyciem opanowanych form fleksyjnych, a spośród typów zdań podrzędnie złożonych ma opanowane te podstawowe konstrukcje wyrażające następstwo czasowe oraz warunek, które zawierają odpowiednie temporalne i modalne fleksyjne formy czasownika. Zna także i umie zastosować podstawowe zasady serbskiej ortografii i wymowy.
Kryteria oceniania
- obligatoryjna obecność na zajęcia (max. 3 nieobecności w semestrze)
- przygotowywanie pisemnych prac domowych
- czynny udział w ćwiczeniowej części poszczególnych zajęć
- zaliczenie (na ocenę) testu w sesji letniej (całoroczny materiał)
Aktywność studenta jest punktowana w następujący sposób:
- aktywny udział w zajęciach – każdorazowo (tj. każde zajęcia) 1 pkt
- przygotowanie pracy domowej – każdorazowo 1 pkt
- praca domowa oceniona na 4,5 lub 5 – każdorazowo 2 pkty
- praca domowa oceniona na 3,5 lub 4 – każdrorazowo 1 pkt
(ocena 2 lub 3 nie daje punktacji)
Suma punktów wszystkich typów > 75% możliwego maximum podnosi końcową ocenę (uzyskaną na teście w sesji letniej) o 0,5 stopnia.
Suma punktów < 25% możliwego maximum obniża końcową ocenę o 0,5 stopnia.
Podstawą zaliczenia jest końcowy test pisemny.
Literatura
• Predrag Piper i Ivan Klajn, Normativna gramatika srpskog jezika, Novi Sad 2017, 16-218
• Milorad Telebak, Pravogovor. Ne čitaj kako piše, Novi Sad 2011
• materiały przygotowane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: