Słowiańszczyzna w kulturze współczesnej 3005-KL4-SWKW
1. Konwersatorium ma profil kulturoznawczy i poświęcone jest badaniu obecności tradycji słowiańskiej w kulturze XX i XXI wieku, przede wszystkim w krajach słowiańskich, ale z uwzględnieniem szerszego kontekstu europejskiego i globalnego. Punktem wyjścia jest przeszłość – od pradziejów, przez mitologię i folklor Słowian, aż po oświeceniowe i romantyczne początki zainteresowania Słowiańszczyzną, zrodzone z potrzeby zrozumienia genezy i tożsamości narodów słowiańskich.
2. Zasadniczy nacisk położony zostaje na współczesne konteksty funkcjonowania tradycji słowiańskiej. Zajęcia obejmują analizę sposobów, w jakie motywy i wyobrażenia słowiańskości obecne są we współczesnych narracjach światopoglądowych, praktykach społecznych i twórczości artystycznej. Mają na celu nie tylko zapoznanie studentek i studentów z dziedzictwem kulturowym Słowian, lecz także refleksję nad jego aktualnymi przekształceniami i przywołaniami.
3. W toku zajęć omawiane są również metody służące badaniu słowiańskich tradycji kulturowych oraz ich rekontekstualizacji. Podstawę dydaktyczną stanowi analiza tekstów kultury oraz związanych z nimi źródeł naukowych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona rozwijaniu umiejętności interpretacji kulturowej i krytycznego myślenia. Główne pytanie, które towarzyszyć będzie zajęciom, dotyczy przyczyny trwałości, popularności oraz zmienności tradycji słowiańskiej we współczesnym świecie.
Tematy zajęć:
- Wprowadzenie: w kręgu wyobrażeń zbiorowych
- Fascynacja Słowiańszczyzną na przestrzeni dziejów
- Słowianie vs. chrześcijanie – współczesna wizja konfliktu religijnego
- Od „słowiańskich run” do słowiańskiego esperanto
- Kicz słowiański
- Słowiańskość dla dzieci
- Rodzimowierstwo między religią a polityką
- Turboslawizm, czyli alternatywna wizja historii
- Słowiańskie dożynki z perspektywy politycznej
- Jasnowidzenie – słowiańska specjalność
- Słowiańskie demony w chrześcijańskim przebraniu
- Baba Jaga – prowokacja feministyczna
- Z chłopa pan: wampir
- Podsumowanie: słowiańska retrotopia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
– zasady interpretacji tekstów kultury reprezentujących różne obszary życia społeczno-kulturowego w wybranych krajach słowiańskich, ze szczególnym uwzględnieniem zachodniosłowiańskich i południowosłowiańskich kontekstów, w powiązaniu z dziedzictwem tradycji słowiańskiej;
– mechanizmy współzależności między rozmaitymi formami praktyk kulturowych (takimi jak literatura, film, język, działania medialne czy polityczne) a społecznymi procesami przekształcania i reinterpretowania słowiańskości we współczesnym dyskursie kulturowym.
Student/ka potrafi:
– posługiwać się zróżnicowanymi materiałami źródłowymi w analizie wybranych zjawisk i procesów kulturowych charakterystycznych dla obszaru Słowiańszczyzny oraz adekwatnie dobierać metody badawcze do specyfiki podejmowanych tematów.
Kryteria oceniania
Przebieg zajęć:
Każde zajęcia mają formę rozmowy prowadzącego ze student(k)ami na jeden z tematów związanych z obecnością tradycji słowiańskiej w kulturze współczesnej. Punktem wyjścia do rozmowy są teksty lub materiały audiowizualne udostępnione przez prowadzącego z co najmniej kilkudniowym wyprzedzeniem w formie elektronicznej (przesyłane na adresy e-mail w domenie „student.uw.edu.pl”). Dodatkowo studenci/studentki otrzymują pytania pomocnicze dotyczące każdego z tekstów/materiałów, które mają ukierunkować ich interpretację.
Warunki zaliczenia:
- obecność na zajęciach (obecność jest sprawdzana na początku każdych zajęć, dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności, w przypadku każdej ponadlimitowej nieusprawiedliwionej nieobecności należy napisać dodatkową - zadaną przez prowadzącego - pracę zaliczeniową dotyczącą tematu opuszczonych zajęć)
- przygotowanie do zajęć na podstawie zadanych wcześniej tekstów i wykazywanie się ich znajomością podczas zajęć (każde zajęcia rozpoczynają się krótką pisemną odpowiedzią studentów/studentek na pytanie sprawdzające znajomość tych tekstów; w przypadku nieprzygotowania do zajęć należy napisać pracę je zaliczającą - na temat związany z nimi, zadany przez prowadzącego)
- napisanie pracy zaliczeniowej o objętości minimum pięciu stron na temat zaproponowany przez studenta/studentkę i uzgodniony z prowadzącym zajęcia lub zaproponowany przez prowadzącego
Ocena końcowa:
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie pracy zaliczeniowej; uwzględnia też aktywność studenta/studentki podczas zajęć, odnoszącą się do znajomości zadanych tekstów (osoby aktywne mogą liczyć na podwyższenie oceny).
Rozkład pracy studenta/studentki:
- uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin = 1 ECTS
- regularne przygotowywanie się do zajęć: 30 godzin = 1 ECTS
- napisanie pracy zaliczeniowej: 60 godzin = 2 ECTS
Korzystanie ze sztucznej inteligencji:
Zasady wykorzystywania przez studentów/studentki narzędzi sztucznej inteligencji podczas pisania pacy zaliczeniowej określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Studenci/studentki mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Literatura
Bibliografia w języku polskim:
- Benedict Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków 1991.
- Grzegorz Antosik, Michał Łuczyński, Badania nad wierzeniami Słowian. Wczoraj, dziś, jutro, Owidz 2020.
- Marc Augé, Duch pogaństwa, Warszawa 2010.
Doris Bachmann-Medick, Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Warszawa 2012.
- Chris Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2003.
- Zygmunt Bauman, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, Warszawa 2018.
- Artur Błażejewski, Starożytni Słowianie, Wrocław 2007.
- Maria Bobrownicka, Narkotyk mitu: szkice o świadomości narodowej i kulturowej Słowian zachodnich i południowych, Kraków 1995.
- Hermann Broch, Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998.
- Aleksander Brückner, Mitologia słowiańska, Kraków 2021.
- Gilbert Durand, Wyobraźnia symboliczna, Warszawa 1986.
- Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej, red. A. Barnard, J. Spencer, Warszawa 2008.
- Marcello Garzaniti, Słowianie. Historia, kultury i języki, Łódź 2023.
- Aleksander Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 2008.
- Idee wspólnotowe Słowiańszczyzny, red. A. Mikołajczak, W. Szulc, B. Zieliński, Poznań 2004.
- Kamil Janicki, Cywilizacja Słowian. Prawdziwa historia największego ludu Europy, Poznań 2023.
- Maria Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków 2006.
- Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008.
- Paweł Jasienica, Słowiański rodowód, Warszawa 1978.
- Zbigniew Kaźmierczyk, Słowiańska psychomachia Mickiewicza, Gdańsk 2012.
- Jerzy Kłoczkowski, Młodsza Europa. Europa Środkowo-Wschodnia w kręgu cywilizacji chrześcijańskiej średniowiecza, Warszawa 2003.
- Adam F. Kola, Słowianofilstwo czeskie i rosyjskie w ujęciu porównawczym, Łódź 2004.
- Leszek Kołakowski, Obecność mitu, Warszawa 2005.
- Damian Kubik, Południowosłowiańska „kultura wyobrażona”. Projekt Mickiewiczowski a dziewiętnastowieczne dyskursy kulturowe w Serbii i Chorwacji, Kraków 2015.
- Justyna Kurczak, Historiozofia nadziei. Romantyczne słowianofilstwo polskie, Łódź 2000.
- Lilla Moroz-Grzelak, Bracia Słowianie. Wizja wspólnoty a rzeczywistość, Warszawa 2011.
- Kazimierz Moszyński, Kultura ludowa Słowian. Część I. Kultura materialna, Warszawa 2009.
- Kazimierz Moszyński, Kultura ludowa Słowian. Część II. Kultura duchowa, Warszawa 2010.
- Eduard Mühle, Słowianie. Rzeczywistość i fikcja wspólnoty. VI–XV wiek, Warszawa 2020.
- Monika Rudaś-Grodzka, Sfinks słowiański i mumia polska, Warszawa 2013.
- Słowianie i Słowiańszczyzna – pojęcia i rzeczywistość dawniej i dziś, red. K. Handke, Warszawa 2002.
- Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań 1987.
- Słownik polskiej bajki ludowej, red. V. Wróblewska, https://bajka.umk.pl/.
- Anthony D. Smith, Etniczne źródła narodów, Kraków 2009.
- Jerzy Strzelczyk, Mity, podania i wierzenia dawnych Słowian, Poznań 1998.
- Andrzej Szyjewski, Religia Słowian, Kraków 2003.
- Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm, T. Ranger, Kraków 2008.
- Stanisław Urbańczyk, Dawni Słowianie. Wiara i kult, Wrocław 1991.
- Borys A. Uspieński, Kult św. Mikołaja na Rusi, Lublin 1985.
- Wokół słowianofilstwa, red. J. Dobieszewski, Warszawa 1998.
- Larry Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie oświecenia, Kraków 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: