Kultura popularna Słowenii 3005-KL4-KPOP-SLN
Konwersatorium jest poświęcone przedstawieniu źródeł i form konstytutywnych składników kultury popularnej Słowenii na wybranych przykładach. Omówiona zostanie charakterystyka zróżnicowanych form słoweńskiej kultury popularnej na tle regionalnym i globalnym. Przedstawione będą podstawowe teorie i pojęcia oraz rudymentarne narzędzia w badaniu kultury popularnej.
Celem zajęć jest ukazanie 1) współzależności między charakterem kultury a cywilizacyjnymi (technicznymi), gospodarczymi i społeczno-politycznymi realiami jej funkcjonowania; 2) historycznych i współczesnych form kultury popularnej w Słowenii; 3) roli i znaczenia tych form w procesie budowania tożsamości słoweńskiej kultury narodowej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka będzie potrafił/a:
WIEDZA
1. Zdefiniować przedmiot i zakres badań kultury popularnej.
2. Wyjaśnić genezę i przemiany kultury popularnej na przykładach słoweńskich.
3. Posługiwać się podstawowymi kategoriami badawczymi używanymi w badaniach nad kulturą popularną.
4. Scharakteryzować wybrane przejawy kultury popularnej w Słowenii w kontekście tradycji i ich współczesnych uwarunkowań, społecznych, kulturalnych, politycznych, ideologicznych.
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Dokonać analizy wybranych zjawisk kultury popularnej wykorzystując zróżnicowane źródła.
2. Dokonać interpretacji mechanizmów determinujących funkcjonowanie kultury popularnej.
3. Wykorzystywać słownictwo specjalistyczne w zakresie kulturoznawstwa także w języku słoweńskim.
4. Wskazać realizacje paradygmatów kulturowych na tle szerszych zjawisk historycznych.
POSTAWY
1. Rozumieć i krytycznie odnosić się do otaczającej go rzeczywistości.
2. Krytycznie odnieść się do teorii kultury popularnej.
Kryteria oceniania
Oceniana jest obecność, aktywność i przygotowanie do zajęć. Podstawą weryfikacji efektów uczenia się jest test końcowy pisemny. Możliwe są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
-- J. Bobryk, Świadomość człowieka w epoce mediów elektronicznych, Warszawa: Polskie Towarzystwo Semiotyczne 2004. Biblioteka Myśli
Semiotycznej, nr 48.
-- W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków: Rabid 2002.
-- Grafitarji: grafiti kot sodobni spomeniki = graffitists: as contemporary monument, red. B. Zrinski, L. Stepančič, Ljubljana: MGLC, 2004.
-- S. Zizek, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, tłum. J. Margański, Warszawa: KR 2003.
-- A. Kłoskowska, Kultura masowa, Warszawa: PWN 1983.
-- P. Kowalski, (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni. Studia o literaturze i kulturze popularnej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego
1996.
-- M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2003.
-- Janez Bogataj, Slovenija praznuje: sodobne šege in navade na Slovenskem, Ljubljana: Mladinska knjiga, 2011.
- D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W. J. Burszta, Poznań 1998.
- T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, Kraków 2004.
- J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, przeł. i red. J. Barański, Kraków 2003.
- J. Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000.
- Slovenska kultura v XX. stoletju, red. Ženja Leiler, Aleš Berger, Ljubljana: Mladinska knjiga 2002.
- U. Eco, Superman w kulturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. Joanna Ugniewska, Warszawa 1996.
- A. Nacher, Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów, Poznań 2012.
- FV. Alternativa osemdesetih / Alternative Scene of the Eighties, red. B. Škrjanec, Ljubljana: Mednarodni grafični likovni center, 2008.
Dodatkowa literatura, dotycząca konkretnych zjawisk z zakresu słoweńskiej kultury popularnej, zostanie dostosowana do zainteresowań uczestników i podana w toku zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: