Warsztat pisania akademickiego 3005-KL2WARPIS
Celem zajęć jest pogłębienie praktycznych umiejętności pisania tekstu akademickiego, jak również świadomej, twórczej pracy ze słowem. Oprócz pisania ważne będzie dla nas rozwijanie twórczego myślenia, analizy i interpretacji. Zajmiemy się poszukiwaniem dobrego tematu, możliwych inspiracji, budowaniem koncepcji tekstu. Podczas zajęć studenci i studentki poznają kolejne etapy tworzenia tekstu: od fazy wstępnej (pomysł, interpretacja tematu, porządkowanie zebranego materiału), przez proces pisania i związane z nim rozstrzygnięcia, prace redakcyjne.
Zajęcia mają charakter praktyczny, każdy/każda student(ka) przygotowuje w trakcie semestru kilka krótkich zadań międzysemestralnych, realizowanych podczas zajęć lub w formie zadań domowych. Ważną częścią zajęć będzie też współpraca grupowa i umiejętność prowadzenia dyskusji, formułowania informacji zwrotnej, z poszanowaniem granic innych osób.
Zagadnienia:
1) Myślenie potoczne a myślenie naukowe.
2) Od pomysłu do koncepcji. Jak przekształcić interesujące zjawisko w problem badawczy?
3) Jak sformułować temat pracy? Słowa kluczowe.
4) Hipoteza badawcza i argumenty. Wydobywanie kluczowych punktów argumentacji.
5) Etyka pisarstwa naukowego. Parafraza, cytat, plagiat.
6) Sztuczna inteligencja: kiedy pomaga, a kiedy przeszkadza?
7). Esej naukowy. Podstawowe wytyczne.
8) Praca ze źródłami naukowymi. Bibliografia.
9) Formułowanie wniosków. Elementy redakcji tekstu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
-potrafi skonstruować krótką, spójną, logiczną oraz poprawną językowo wypowiedź pisemną o charakterze naukowym
-umie zastosować krytyczną lekturę tekstu, odróżniając poziom opisu, analizy i interpretacji
-odróżnia typy argumentacji i potrafi zastosować je w praktyce
-odróżnia dyskurs naukowy od języka potocznego
-potrafi napisać krótkie streszczenie i abstrakt tekstu naukowego
-umie zdefiniować podstawowe pojęcia, właściwe dla tematu pracy
-zyskuje świadomość między plagiatem, cytatem a parafrazą
-potrafi zgromadzić podstawowy materiał źródłowy oraz wstępnie oszacować jego wiarygodność, korzystając z dostępnych baz naukowych
-uczy się dyskusji, współpracy w grupie oraz poszanowania stanowiska innych osób
-uczy się publicznego prezentowania na forum grupy wyników swoich badań wstępnych
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter praktyczny. Ocenie podlega przygotowanie i aktywność studenta/studentki podczas zajęć: w trakcie dyskusji, ćwiczeń indywidualnych i grupowych. Przewidywane są też prace do samodzielnego napisania w domu (2-3 krótkie zadania domowe w semestrze). Praca na zajęciach i ćwiczenia śródsemestralne: 50% oceny ogólnej. Semestralna praca pisemna (50% oceny końcowej). Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w trakcie semestru.
Literatura
Proponowana literatura uzupełniająca:
1) Howard S. Becker, Warsztat pisarski badacza, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN 2013.
2) B. Stępień, Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły. Wydawnictwo Naukowe PWN 2016.
3) T. Hołówka, Myślenie potoczne, Państwowy Instytut Wydawniczy 1986.
4) G. Graff, C. Birkenstein, They Say, I Say. The Moves That Matter in Academic Writing, W. W. Norton & Company 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: