Językoznawcza analiza tekstu 3005-KL2JAT
Przedmiot dąży do kształtowania praktycznych umiejętności studentów w zakresie łączenia wiedzy lingwistycznej z analizą tekstów różnego rodzaju. Na zajęciach przedstawiane są nowożytne dzieje językoznawstwa z emfazą na aspekt stosowany wielkich refleksji teoretycznych, z pokazaniem możliwości, jakie dają badaczom poszczególne podejścia i metodologie.
Przedmiot ma na celu rozwijanie praktycznych umiejętności studentów w zakresie łączenia wiedzy lingwistycznej z analizą różnorodnych tekstów. Podczas zajęć skupiamy się na prezentacji nowożytnych dziejów językoznawstwa, przykładając szczególną wagę do aspektu praktycznego wielkich refleksji teoretycznych. Celem jest również ukazanie różnych podejść i metodologii, które otwierają przed studentami nowe możliwości badawcze.
Zajęcia koncentrują się wokół problematyki typu:
1) kierunki strukturalistyczne językoznawstwa ogólnego;
2) kierunki formalistyczne: model generatywny;
3) językoznawcze teorie dyskursu: analiza dyskursu;
4) teorie pragmatyczne: akty mowy, intencja komunikacyjna;
5) semantyka leksykalna i metajęzyk semantyczny;
6) językoznawstwo kognitywistyczne, etnolingwistyka kognitywna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- podstawową terminologię językoznawstwa;
- główne linie rozwojowe językoznawstwa,
- najważniejsze koncepcje współczesnego językoznawstwa oraz ich aparat metodologiczny.
Student potrafi:
- samodzielnie wyszukać, ocenić i wykorzystać informacje na tematy językoznawcze z różnych źródeł pisanych i elektronicznych, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej;
- dobrać stosowny paradygmat badawczy do analizy językoznawczej tekstu;
- przeprowadzić prostą analizę lingwistyczną tekstu.
Kompetencje społeczne:
- absolwent jest gotów do samodzielnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę na podstawie pracy pisemnej.
Efekty uczenia się będą weryfikowane na podstawie:
- bieżącej pracy na zajęciach (analiza tekstów, udział w dyskusji),
- przygotowania do zajęć,
- końcowej pracy pisemnej.
Na ocenę końcową składają się:
- końcowa praca pisemna – 60%,
- aktywność podczas zajęć – 20%,
- przygotowanie do zajęć – 20%.
Student/ka ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Każda kolejna nieobecność musi zostać zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym.
Nieobecność na więcej niż 50% zajęć wyklucza możliwość uzyskania zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku uzupełnienia materiału.
Student/ka może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji wyłącznie za wyraźną zgodą prowadzącego.
Zgodnie z zapisami § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów zaliczeniowych, chyba że prowadzący zdecyduje inaczej.
Ograniczenie to dotyczy również języków słowiańskich nauczanych w Instytucie Slawistyki Zachodniej i Południowej.
Rozkład pracy studenta (łącznie: 3 ECTS):
- uczestnictwo w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
- przygotowanie do zajęć i praca własna: 30 h– 1 ECTS
- przygotowanie pracy końcowej: 30 h – 1 ECTS
Literatura
Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Tom 2: Współczesny język polski” , red. J. Bartmiński, 1993.
Paveau, Marie-Anne; Sarfati, Georges-Elia: Wielkie teorie językoznawcze.[...], Kraków, 2009.
---
Apresjan, Jurij: Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka. Warszawa, 2000.
Grice, Paul: "Logika a konwersacja", w: Język w świetle nauki; red. B. Stanosz. Warszawa, 1980 (s. 91-114).
Lakoff, George: Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle. Krakow, 2012.
Lyons, Jack: Chomsky. Warszawa, 1998.
van Dijk, Teuna: Dyskurs jako struktura i proces. Warszawa, 2009.
Wierzbicka, Anna: Semantyka: Jednostki elementarne i uniwersalne. Lublin, 2006.
W cyklu 2025Z:
Literatura oraz materiały do analizy językoznawczej będą dostarczane przez prowadzącą na bieżąco w trakcie zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: